Pålitligheten rasar hos tre år gamla bilar. Felnivån hos J.D. Power är den värsta på 16 år. Orsaken är att bilarna bygges när covid-pandemin orsakade kaos i bilfabrikerna. Här är pandemi-bilarna med flest och färst fel.
Pålitligheten hos bilar som är tre år gamla är i dag sämsta sedan 2009, visar en ny undersökning bland 34 175 bilägare i USA, som J.D. Power har genomfört. Covid-pandemin utlöste även en epidemi av fel hos tre år gamla bilar. Jämfört med förra årets resultat har problemen ökat med 6 procent per 100 fordon. De flesta problemen är relaterade till datorer, elektronik och mjukvara på bilarna.
De bilar som krånglar allra minst är Lexus och Buick. Även Mazda, Toyota och Cadillac drabbas av relativt få problem. Värre är det för Volkswagen som lider av mest krångel och får räkna med dubbelt så många fel som ettan Lexus. I botten hittar vi även Chrysler, Audi och Jeep. Volvo och Tesla har båda förbättrat sig jämfört med förra årets resultat och placerar sig nu i mitten av mätningen, men de är fortfarande sämre än genomsnittet. Tesla deltog inte officiellt i mätningen.

Orsaken till att bilarna har mer fel än på 16 år är pandemin. Biltillverkerna brottades med problem i försörjningskedjan, rekordhöga fordonspriser och frånvarande personal som låg hemma och var sjuka i Covid-19.
– Även om ökningen av problem i år kan vara en nagel i ögat på biltillverkare och ägare, är det viktigt att komma ihåg att dagens tre år gamla fordon byggdes under en tid då branschen brottades med stora problem, säger Jason Norton på JD Power.
Den allra bästa bilmodellen med minst problem är Toyota Avalon. Toyotas och General Motors modeller dominerar stort bland de bästa modellerna med sex pallplaceringar vardera bland de olika bilsegmenten. Ingen av Volvos modeller lyckades kamma hem en topplacering i årets undersökning.
Precis som förra året är det vanligaste problemet i bilarna infotainmentsystemet. De vanligaste problemen är att Android Auto, Apple CarPlay och inbyggda Bluetooth-system inte fungerar. En annan sak som sticker ut med årets resultat är att problemen med elbilar minskar och att problemen med laddhybrider ökar.
Så många problem har bilarna per 100 mätta bilar (från bäst till sämst)
Lexus | 140 |
Buick | 143 |
Mazda | 161 |
Toyota | 162 |
Cadillac | 169 |
Chevrolet | 169 |
GMC | 181 |
Porsche | 186 |
BMW | 189 |
Mini | 190 |
Kia | 196 |
Honda | 201 |
Ford | 208 |
Infiniti | 208 |
Alfa Romeo | 211 |
Subaru | 212 |
Genesis | 213 |
Nissan | 215 |
Lincon | 221 |
Hyundai | 222 |
Ram | 242 |
Mercedes | 242 |
Acura | 243 |
Mitsubishi | 256 |
Land Rover | 270 |
Audi | 273 |
Jeep | 275 |
Chrysler | 282 |
Volkswagen | 285 |
Källa: J.D. Power 2025 U.S. Vehicle Dependability Study SM Brand Ranking. Tesla har mätts inofficiellt då de inte deltar i studien.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.