Polisens fiasko: Trasig fartradar i nya super-Volvon

Polisens nya superbilar med radar och 360-graderskamera har drabbats av ett nytt bakslag och fortkörare kan andas ut. Först stoppades polisbilarna av integritetsskäl. Nu har det blivit tekniska problem med radarn i 1000-tals polisbilar. 
– Det har varit så mycket krångel att vi inte vet var man ska börja, säger Erling Andersson, nationell samordnare för trafikpolisen. 

De första rapporterna om den nya superradarn var så bombastiska att notoriska fortkörare låg sömnlösa om nätterna. Då sades det att man inom en snar framtid kunde fånga dem med en helt ny teknik.
– Den kan mäta hastigheten både framåt och bakåt, men då måste den komma igång också, säger Erling Johansson, nationell samordnare för trafikpolisen.

Dagens fartmätare kan bara mäta hastigheten om bilen färdas i samma körfält och i samma riktning som polisbilen. Men med den nya tekniken ska det kunna gå att kontrollera hastigheten hos alla bilar som är inom ett visst avstånd. Både mötande bilar och framförvarande bilar.

Polisens Volvobilar har avancerad radar- och kamerateknik som inte kunnat tas i bruk på flera år.

Förutom radarn består systemet av kameror som är monterade runt hela polisbilen och kan filma i 360 graders vinkel. Den läser av nummerskylten och fortkörare får böterna hem med posten eller i mobilen, utan att de ens märker av polisbilen.
– Ja, det låter bra, men den är fortfarande i test och jag vet inte hur lång tid det kan ta, säger Erling Andersson.

Radarn och kamerorna finns redan inmonterade på de 2200 nya polisbilar av modell XC60 och V90 som polisen började ta i bruk för två år sedan. Men problemen har avlöst varandra. Först skulle det utredas om radarn bröt mot lagstiftningen och kunde vara integritetskränkande.

Därefter har det dykt upp flera tekniska problem. Men nu tror polisen ändå att man snart ska vara framme vid vägs ände. Just nu är det radarn som är den felande länken. 
– Det beror på att den saknar erforderlig programvara. I prioriteringen bland utvecklingen av polisens egna programvaror har verksamheten prioriterat kamerasystemet och nummerskyltsavläsning. Radarsystemet i fordonen står näst på tur, sedan är bilen komplett, säger Irene Sokolow på polisens pressavdelning.

Men något tidsschema för när det kan vara klart har inte polisen. Fortkörarna kan andas ut ett tag till. Saker och ting får ha sin gång, allra helst när det kostar två miljarder kronor. 
– Nej, vi får helt enkelt se när den är klar, säger Erling Andersson.
LÄS MER: