Fel i bilregistret – på 10 000-tals försvunna bilar

1,3 miljoner bilar är avställda i Sverige – men tiotusentals av dem kan vara försvunna utomlands sedan länge. Kaos i bilregistret gör att ingen vet säkert vilka bilar som är kvar i Sverige.
– Det är omöjligt att säga hur många av dem som har gått på export, säger Andreas Frössberg, vd på Sveriges bilåtervinnares riksförbund.

Av Sveriges nästan 7,3 miljoner registrerade bilar är nästan var femte avställd. Men märkliga regler gör att ingen vet säkert om de finns kvar i Sverige.
– I dagsläget finns 1 285 796 avställda personbilar i vägtrafikregistret, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.

Trots att en bil finns i fordonsregistret kan den rulla i ett annat EU-land, visar Carups granskning – sedan åratal. Många bilhandlare har flera år gamla bilar registrerade på sig – som är exporterade sedan länge. Köpare i andra länder struntar i att avregistrera bilarna. Då finns en bil registrerad i två länder samtidigt.
– Det är ett faktum, vi exporterar bilar som inte blir avregistrerade, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på KVD Bil.

Under 2025 har exporten av elbilar ökat med 50 procent. Men siffrorna kan vara ännu större. Många exporterade bilar finns kvar i Transportstyrelsens fordonsregister i åratal efter att de lämnat Sverige.

Ingen har en aning om hur många av de 1,3 miljoner avställda bilarna som finns utomlands. Transportstyrelsen har inget effektivt verktyg för att övervaka detta. Allt hänger på att de nya ägarna hör av sig och skickar in avregistreringen. Det är upp till de nya ägarna utomlands att avregistrera bilen.

– Själva principen i Sverige är att bilägare själva ansvarar för att få sina fordon avregistrerade om de har exporterats ut ur landet. Och oftast är inte det ett problem då det ligger i en bilägares intresse eftersom bilägande innebär ansvar i form av skatter och avgifter, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.

Av de nästan 1,3 miljoner avställda bilarna är 19290 elbilar enligt Vroom. Det betyder att Sverige kan ha färre elbilar än vad som tidigare har blivit redovisat. Transportstyrelsen vet idag inte om de avställda bilarna är kvar i Sverige eller exporterade. Under 2025 slår elbilsexporten rekord och har ökat med 50 procent – men det är bara bilarna som än så länge blivit avregistrerade. Den verkliga exporten kan vara mycket högre.
– Det är omöjligt att säga hur många av dem som har gått på export, säger Andreas Frössberg, vd på Sveriges bilåtervinnares riksförbund.

Många kan rulla i Afrika

Det är inte bara bättre begagnade bilar som går på export till grannländer. Det säljs även stora mängder äldre bilar till länder i tredje världen. Bilar som är registrerade i Sverige kan mycket väl rulla i Afrika. 
– Sen finns det dessvärre personer som inte bryr sig men i det stora hela är de en liten del säger Mikael Andersson.

Transportstyrelsen har några få verktyg att komma åt problemet. Men det är inte lätt. Inte när sådana mängder med bilar lämnar Sveriges gränser.
– Det bör också nämnas att vi på Transportstyrelsen på eget initiativ också kan avregistrera fordon om vi får kännedom om att de inte finns kvar i Sverige. Det finns utbyten av information mellan oss och många andra länder inom EES, säger Mikael Andersson. 

Registrerade i Sverige – kan rulla i Danmark

Våra grannländer är de främsta köparna av bättre begagnade svenska bilar. Bilar som är registrerade i Sverige kan mycket väl rulla runt i Danmark.
– Jag skulle nog säga att just våra grannländer är länder vi har gott informationsutbyte med. Jag är av den uppfattningen att om en elbil registreras i något grannland får vi reda på det, antingen av bilägaren själv eller genom registreringsmyndigheten i det landet. Så som svar på din fråga vill jag säga nej, säger Mikael Andersson. 

EU-förslag ska lösa problemet

EU har ett förslag om att begränsa tiden man får ha en bil avställd. Förslaget har stött på kritik. Främst från de som är engagerade inom veteranbilsrörelsen. Samtidigt skulle det kunna lösa problem med försvunna bilar. 
– Jag tycker att det låter som en bra idé, men man måste göra ett tillägg så att det inte drabbar de som håller på med äldre bilar som har ett kulturhistoriskt värde, säger Andreas Frössberg, vd för Svensk bilåtervinning.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt