Många vet inte vilka regler som gäller för elsparkcyklar. Trafikpolisen varnar för farliga fällan.
Elsparkcyklar skapar debatt överallt. De unga älskar dem medan många äldre förfasas över de här tysta nya fordonen som tar plats i trafiken. Samtidigt är många osäkra på vilka regler som gäller. På Facebook efterlyste användare nyligen att det borde finnas trafikregler – men de finns redan.
– En elsparkcykel som är laglig och klassas som cykel ska ha maximalt 250 watts motor och köra som fortast i 20 kilometer i timmen, om de överstiger detta så är det ingen elsparkcykel längre, säger Lars Ekman.
Elsparkcyklar kan alltså köras på cykelvägar. De får också färdas på vanliga bilvägar om det inte finns en cykelväg i närheten. Är hastighetsbegränsningen dessutom upp till 50 kilometer i timmen får de använda vägen även om det finns cykelbana. Under förutsättning att det inte är motorväg eller motortrafikled.

Precis som med de klassiska cyklarna ska man ha ljus fram och bak. Dessutom måste det finnas en ringklocka. Däremot finns det inga krav på hur den ska låta. Det räcker om ringklockan kan påkalla uppmärksamhet från andra trafikanter och gående.
Sedan får man inte skjutsa någon på en elsparkcykel. Och precis som med cyklar så ska alla under 15 år ha hjälm. Annars riskerar de att bli stoppade av polisen. Böterna för att bryta mot de här reglerna är samma som om du cyklar på traditionellt sätt.
– Många föräldrar köper elsparkcyklar i affären utan att veta att de är olagliga. Vi tar mängder med sådana. Jag skulle till och med vilja påstå att de olagliga är vanligare än de lagliga, säger Lars Ekman.
Han tycker att föräldrar ska vara mer uppmärksamma. De ska titta noggrant på elsparkcykeln för att se vilken effekt den har.
– Med en elsparkcykel som har en 300 watts motor och kan köra upp till 25 kilometer i timmen blir det mopedklass 2. Skulle det vara 1000 watt och hastigheter över 25 då pratar vi mopedklass 1 och för det behöver man ett mopedkort.
Elsparkcyklarna med högst effekt är förbjudna i Sverige och olagliga att använda på allmänna vägar. Om de skulle bli lagliga skulle det krävas mc-kort för att få köra dem.
– De över 4000 watt är förbjudna i Sverige. Ändå finns de och då pratar vi om en motorcykel. Om man kör ett fordon som man inte har körkort till, så pratar vi om en olovlig körning. Men även om du har körkortet är inte fordonet registrerat.
Kör inte hem från krogen på elsparkcykel. Det kan sluta i domstol.
– Vi har en del rattfylla på elsparkcyklar också. Om det rör sig om mopedklasser eller uppåt och man kör hem från en fest, då kan man åka dit för rattfylla, avslutar Lars Ekman.
Regler för elsparkcykel
Elsparkcykel är ett slags eldrivet enpersonsfordon. För att få koll på vilka regler som gäller behöver du först ha klart för dig vilken typ av fordon det är, alltså vilken fordonsklass det tillhör. En elsparkcykel kan klassas som en cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 km/tim och har en kontinuerlig märkeffekt på högst 250 watt. Om elsparkcykeln uppfyller kraven på en cykel gäller följande:
- Elsparkcyklar ska köras på samma sätt som andra cyklar. Det innebär att du kan köra på cykelvägar och i viss utsträckning även på bilvägar.
- Elsparkcykeln ska ha bromsar och en ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta).
- Kör du i mörker ska elsparkcykeln ha fram- och baklyse samt vara utrustad med reflexer.
- Om den som kör är yngre än 15 år krävs hjälm, men vi rekommenderar att alla som cyklar ska använda ett huvudskydd.
- Du får inte skjutsa någon på en elsparkcykel.
Tänk på detta när du använder en elsparkcykel som uppfyller kraven på en cykel
- Kör försiktigt när du passerar medtrafikanter. Sänk hastigheten och håll avståndet.
- Anpassa hastigheten efter förhållanden på platsen, exempelvis vilka medtrafikanter du har, kurvor, underlag och sikt.
- Det är inte tillåtet att köra en elsparkcykel på en trottoar eller gångbana.
- Det är inte tillåtet att parkera en elsparkcykel på en gång- eller cykelbana om det inte finns en uppställningsplats eller anordning för parkering av cyklar.
- Parkera inte elsparkcykeln på sådant sätt att den är i vägen för andra trafikanter. Tänk särskilt på äldre, barn, personer med rörelsehinder eller personer med nedsatt syn.
- Det är inte tillåtet att framföra en elsparkcykel om du är för trött, sjuk eller påverkad av alkohol eller andra ämnen för att kunna cykla på ett betryggande sätt.
Om elsparkcykeln inte uppfyller kraven på en cykel
Om elsparkcykeln går snabbare än 20 km/tim eller har en högre kontinuerlig märkeffekt än 250 watt klassas den inte längre som en cykel och kan inte köras efter cykelregler. Det som ligger närmast tillhands är att elsparkcykeln klassas som moped, med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik.
Varken cykel eller moped
Är elsparkcykeln snabbare eller starkare än en cykel men inte uppfyller kraven som ställs på en moped kan den inte klassas som vare sig cykel eller moped. Då får fordonet inte köras på allmän väg utan endast inom ett inhägnat område.
Kontroll av hastighet och motorstyrka
Det är alltid du som förare som ansvarar för att fordonet du kör uppfyller ställda krav. Skulle du köra en elsparkcykel med högre hastighet eller starkare motor så klassas elsparkcykeln inte längre som cykel utan troligen något annat fordon och då kan det räknas som olovlig körning om man inte har rätt behörighet för fordonet.
Det finns många företag som erbjuder elsparkcyklar att hyra. Vår rekommendation är att du kontaktar respektive företag om du är osäker på vad som gäller just för deras elsparkcyklar.
Trafikförsäkring för eldrivna enpersonsfordon
Från 23 december 2023 blir många elsparkcyklar och andra eldrivna enpersonsfordon trafikförsäkringspliktiga. För mer information se Trafikförsäkringsföreningens webbplats.
KÄLLA: Transportstyrelsen
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.