Får skulden för bländning – LED-förbud utreds

LED-debatten rasar vidare. Experter ger eftermonterade lampor en stor del av skulden.
– Hittills finns det inga direkt vetenskapliga bevis för att LED-tekniken i sig skulle vara orsaken, säger Vera Bergman på Osram.

I Storbritannien är LED-tekniken hett debatterad. Den nya tekniken anklagas för att blända trafikanter och vara trafikfarlig. Experter pekar särskilt ut eftermonterade lampor, där insatserna inte är gjorda för LED. Osram är ett av företagen som utvecklat LED-teknik som kan monteras som traditionella halogenlampor. Deras experter har sammanträtt och svarar på kritiken.
– Upplevelsen av att bli bländad av mötande fordon är inget nytt, men det har förstärkts i takt med ökad trafik och ny belysningsteknik. Vi på Osram tar naturligtvis detta på allvar och samarbetar med experter, fordonsbranschen och myndigheter för att förstå vad som kan vara orsakerna, säger Vera Bergman.

I Storbritannien har Royal Automobil Club genomfört en undersökning. Enligt den känner sig 80 procent av alla bilister bländade i trafiken. Man tror att det beror på den nya tekniken. RAC har därför ställt politikerna mot väggen och kräver en utredning.
– Små starka punktformade ljuskällor finns egentligen inte i naturen och inget som evolutionen har anpassats till. Därför tenderar troligen vår uppmärksamhet, och blick, oftare dras till dessa ljuskällor än andra. På så sätt blir vi också mer bländande eftersom vi oftare tittar in i ljuskällan när vi omedvetet försöker identifiera vad det är, säger Jörgen Thaung, forskare vid Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Många upplever att nya LED-lampor kan vara bländande i trafiken.

Osram säljer sin LED-teknik i Storbritannien. När vi talade med deras svenska företrädare hade de varit i kontakt med sina brittiska kolleger. Inom branschen oroar man sig för vad ett brittiskt förbud kan innebära i andra länder.
– Hittills finns det inga direkt vetenskapliga bevis för att LED-tekniken i sig skulle vara orsaken – tvärtom har LED-teknik många fördelar för både trafiksäkerhet och hållbarhet, säger Vera Bergman

Enligt den stora brittiska undersökningen svarade 85 procent att bländning är ett ökande problem. För företag som Osram är det ett bekymmer.
– Men detta är förstås ingen lösning för fordonsindustrin utan här får man helt enkelt bli bättre på att aktivt reglera var ljuset hamnar så att det stör mötande trafikanter så lite som möjligt, säger Jörgen Thaung.

Samtidigt medger forskarna att LED måste installeras på rätt sätt och enligt tillverkarens anvisning. Annars är risken för bländning mycket stor.
– Däremot kan felinstallerade och feljusterade strålkastare, felaktig lamp-montering och icke godkända LED-produkter bidra till problemet, vilket vi ser som en viktig aspekt att lyfta fram i den diskussion som pågår, säger Jörgen Thaung.

Men tillverkarna fortsätter att utveckla tekniken.
– Nyproducerade bilar har ofta strålkastare som är designade och anpassade för ett starkare ljus, och ofta utrustade med så kallade Matrix, vilket innebär en individuell pixellering av LED-chippen. Det går därför att anpassa ljuset och blända av på ett helt nytt sätt tack vare sensorerna som hjälper LED lamporna att anpassa sig efter vad som finns på och vid sidan av vägen, säger Vera Bergman

Det är en avgörande skillnad i ljuset mellan gamla halogenlampor och de nya LED-versionerna.
– Det som hände när Xenon, och senare LED/Laser, infördes var att de används tillsammans med en helt annan typ av strålkastarsystem. Vanliga Halogenlampor har en relativt stor glödspiral tillsammans med en större reflektor. Det gör att man upplever ljuskällan som en större lysande yta och det verkar störa vårt synsystem mindre, säger Jörgen Thaung.

Men tillverkarna fortsätter att utveckla tekniken.
– När det gäller allmänbelysning med LED har man börjat lära sig läxan och tar bort alla dessa irriterande små starka ljuspunkter. Istället försöker man skapa större lysande ytor med lägre intensitet som inte utmanar synsystemet lika mycket, säger Jörgen Thaung.

Osrams experter har diskuterat frågan intensivt. Sedan debatten började i Storbritannien har företaget gått ut med information om hur man ska montera och använda LED för att ljuset inte ska bli bländande.
– Alla våra NIGHT BREAKER LED-lampor är godkända och har genomgått omfattande tester, bland annat för bländning, av den oberoende tyska testorganisationen TÜV Süd. De är godkända av Transportstyrelsen och får användas på allmän väg i över 28 länder, förutsatt att fordonet finns med i vår kompatibilitetslista och installationen görs korrekt, säger Vera Bergman.

Osram och andra tillverkare är tydliga. Om du ska installera LED, måste det gå rätt till.
– Som sagt, om strålkastarna inte är korrekt justerade, eller om lamporna inte är korrekt installerade, finns risken för bländning, oavsett om det är LED, halogen eller xenon. Vi rekommenderar därför en ljusinställning för att optimera belysningen, både för bilister och medtrafikanterna, säger Vera Bergman.
LÄS MER: