Walter har kört sin Ford Mondeo 58 000 mil. Han har lagt ner sin själ i att hålla liv i bilen. Men besiktningsmannen ger honom ett chockbesked.
I nästan tjugo år har Walter Mansveld kört sin Ford Mondeo från 2003. Vid köpet hade den bara 2300 mil på mätaren. Men idag har bilen rullat betydligt längre – drygt en halv miljon kilometer till. Det innebär att bilen har rullat mer än fjorton varv runt jorden. Nu har Auto Week tagit hjälp av besiktningsmannen Tim De Leeuw. Han avslöjar hur Mondeon verkligen mår idag.
Walter har aldrig varit lojal till just ett bilmärke. Men hans pappa var en trogen Ford-förare. Därför köpte Walter själv en Mondeo. Den bytte han senare in mot samma modell i en senare generation, av en slump.
– Jag ville helt enkelt ha en stor bil till ett rimligt pris, där man inte behöver bygga om allt om man vill transportera ett kylskåp eller en cykel. Det hade lika gärna kunnat vara ett annat märke, säger Walter.
Förutom en cykel eller ett kylskåp måste bilen ha plats till ett set trummor. Walter är nämligen trummis i ett band. Och för att transportera större saker funkar bilen fint.
– Det går alldeles utmärkt. Och då får man dessutom plats fyra personer och några gitarrer, fortsätter Walter.
På nästan tjugo år och närmare 60 000 mil krävs en hel del underhåll. Fram till för tio år sedan sköttes det hos en märkesåterförsäljare.
– Till slut tyckte jag att det blev för dyrt där, så då hamnade jag hos en allmän verkstad, fortsätter Walter.
År 2010 hade Mondeon gått 20 000 mil. Då byttes koppling och drivaxlar. Efter ytterligare 20 000 mil började motorn dra mer olja. Eftersom en ny stor kombi med låga mil är dyrt, valde Walter att renovera motorn. Det kostade honom drygt 55 000 kronor.
– För 5 000 euro hade jag plötsligt en ’ny’ bil igen, berättar Walter.
Nu har Walter goda förhoppningar för bilens utfall hos besiktningsmannen Tim.
– Jag tror att utfallet inte är så farligt. Lampan för airbag lyser sedan jag bytte framsätena och ratten, men det får de inte släckt på verkstaden. Och kanske behöver den nya stötdämpare, säger Walter om sina förhoppningar.
Walter försäkrar att han tänker köra vidare med Mondeon till slutet. Men så snart bilen kom upp på lyften krossas Walters hopp. Besiktningsmannen Tim mätte oljan. Det visade sig att nivån är chocklåg.
– Med en motor som verkar använda mycket olja och har en dålig toppackning blir en svår reparation, säger Tim De Leeuw.
Dessutom luktar det starkt under motorhuven. Avgaser har läckt in i kylsystemet, och kylvätskan ligger under minimum. Tim misstänker att topplockspackningen är helt trasig.
– Och ser du hur tjock kylarslangen är? Den är nära att spricka, varnar Tim.
När Tim lyfter bilen upptäcks fler problem. Bland annat har rost spridit sig till bilens högra bakdörr. Men det som oroar mest är den högra bakre bärarmen. Den sitter så löst att hjulet både snurrar och rör sig upp och ner. Trots det envisas Walter med att han vill behålla sin Mondeo.
– Om det inte kostar mig mer än 20 000 euro låter jag dem reparera allt, säge Walter.
Men Tim ger ett dystert besked. Det råder inga tvivel om bilens öde.
– Den här bilen är inte längre värd att rusta upp och kan åka direkt till skroten. Synd på de nya delar som sitter på den.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















