Bensinjätten får 106 miljoner kronor för att riva den klassiska macken. Nu försvinner en av de sista mackarna i centrala Stockholm.
– Det är olyckligt, inte minst för våra kunder, säger Faisal Ouahid på St1.
Stockholm växer och nu byggs den nya gula tunnelbanelinjen. Den ska gå mellan Älvsjö och Fridhemsplan. Då får det gamla bereda plats för det nya. En sak som försvinner är St1-macken på Kungsholmen. Det är stadsdelens näst sista bensinstation och byggdes redan 1949. Nyligen var den Shellstation, men skyltades nyligen om till St1 – för att nu rivas.
– Lindhagensplan är ett strategiskt läge, och det är olyckligt – inte minst för våra kunder. Även om vi har haft en konstruktiv dialog med staden, är det viktigt att understryka att vi aldrig är nöjda med att förlora en marknadsplats. Vi är nöjda först när vi kan fortsätta bedriva vår verksamhet och erbjuda våra kunder det de efterfrågar, säger Faisal Ouahid på St1 till Mitti.

Macken lämnar plats för en arbetstunnel som behövs för att de båda enorma bergborrarna ska kunna transporteras under arbetet. Dessutom behöver byggföretaget transportera annat material till och från den nya Gula linjen.
– Dessutom bekostar St1 rivning och sanering. Tunnelbaneutbyggnaden är orsaken till att området behöver tas i anspråk, därför är det naturligt att vi står för kostnaden, säger Emma Sahlman, pressansvarig för nya tunnelbanan, till Mitti.
St1 får 106 miljoner kronor för att flytta. I juli nästa år ska macken vara riven och marken sanerad. Tunnelbaneprojektet kommer sedan inte att stå färdigt förrän om tio år.
– Vi har låtit göra oberoende värderingar och summan är ersättning för drivmedelsverksamheten, butiksverksamheten och tomträtten. Den ligger också nära det vi själva kalkylerade på när vi räknade på skillnaden mellan de båda alternativen för arbetstunnel på Kungsholmen.
Region Stockholms ingenjörer hade också kunnat dra den nya arbetstunneln under Rålambshovsparken. Men enligt projektledningen hade det ändå blivit dyrare. Den billigaste vägen är nu att betala St1 för att flytta.
St1 fick inte bara en stor summa pengar. Med avtalet fick de också förlängt arrende för marken i Ulvsunda där de har en annan bensinmack. Nu ska bensinbolaget riva hela rasket. Sedan ska platsen saneras innan arbetet kan börja. Detta är första gången i Stockholms historia som man använder bergborrar för att bygga en tunnelbana.
Bygget av tunnelbanans Gula linjen:
Sträckning: Mellan Fridhemsplan och Älvsjö
Längd: 8 kilometer
Stationer: Älvsjö, Östbergahöjden, Årstafältet, Årstaberg, Liljeholmen, Fridhemsplan
Arbetstunneln från Lindhagensplan till Fridhemsplans station blir nära 500 meter lång.
Projekttid: 9 år.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.