Fanny fick mystisk diesel – BMW totalförstörd

Nytt fall med mystisk diesel i tanken. Fanny Lundströms BMW rasade ihop.
– Kostnaden för att laga bilen är högre än vad den är värd, säger Fanny.

En morgon var Fanny Lundström, 27, på väg till arbetet. Hon såg att tanken var tom och därför svängde hon in på St1 i Kristinehamn där hon bor. 
– Jag tankade fullt, ungefär 50 liter, och körde därifrån. Några dagar senare började en varningslampa att lysa att det var något fel med drivlinan. Då blev jag bekymrad.

Fanny hade ingen aning om vad som kunde vara fel. Hennes BMW var i bra skick och väl omhändertagen.
– Det första jag gjorde var att ringa till verkstaden för att boka tid till en felsökning. Det fanns inte riktigt tid då. De sa till mig att hålla en låg hastighet och ta mig hem så länge. 

Fotograf Fanny Lundström driver en egen fotostudio i Kristinehamn. På väg till jobbet tankade hon sin BMW, några dagar senare rasade motorn och verkstaden upptäckte en mystisk sörja i tanken.

Hon kom inte hela vägen. Det tog inte lång tid innan bilen säckade ihop fullständigt. 
– Bilen lade av på E18 innan jag hann komma hem. Då fick jag ringa till bärgaren som körde bilen till verkstaden. Efter ett tag ringde mekanikern till mig och undrade vad jag hade i tanken.

På verkstaden var man konfunderade. De hade upptäckt något märkligt med Fannys bil, något NWT var först med att berätta om.
– De hade tänkt byta bränslefiltret men tittade först i tanken. Där fanns någon mjölkaktig sörja. När jag själv tittade efter så såg det ut som att man blandat apelsinjuice och mjölk, en konstig sörja, den var inte genomskinlig. 

Vi på Carup har tidigare skrivit om samma fenomen. Mathias Carlsson från Gävle tankade sin Volvo XC60 på St1 i Sandviken.
– Bilen bara dog helt plötsligt. Jag började fundera och trodde nog inte att det var något allvarligt och försökte starta den igen. Det gick men jag kunde bara ta mig till Volvo i Gävle, där lovade de att se över min bil.

Mathias Carlsson vittnar om samma sak som Fanny Lundström. Dieseln var mjölkaktig och luktade skumt. 
– Bilen står fortfarande på Volvo. Det kommer att kosta oss 43 000 kronor att reparera den, bränslepump, spridare, givare med mera. Medan St1 vägrar erkänna sitt misstag. Men jag tänker driva den här saken så länge det bara går, säger Mathias Carlsson. 

BMW:n kommer att kosta över 100 000 att laga, vilket överstiger bilens värde.

Fanny Lundström vände sig också till St1 för att klaga. Hon är säker på att det är deras diesel som är anledningen till att hennes bil har gått sönder.
– Jag hörde av mig till dem och de sa bara att det inte var deras problem. Att det inte kunde vara fel på dieseln, nu har jag vänt mig till Allmänna reklamationsnämnden, säger Fanny.

Nu är hon utan bil. Istället får Fanny köra en lånad bil eller moped till jobbet som fotograf. Hon har en egen studio i Kristinehamn och är specialiserad på familjefotografering.
– Det kostar 103 000 kronor att reparera min BMW. Den hade gått 25 000 mil och var värd 70 000 kronor kanske. Även om det finns affektionsvärde kan jag inte bara slänga ut så mycket pengar, säger Fanny Lundström.

Fordonsjuristen Ulf Stefansson tycker att det är ett intressant fall.
– Smörjan behöver analyseras så det inte är något som släppts inifrån tanken. Men det är rätt väg att gå via Allmänna reklamationsnämnden, men då måste man ha bevis, säger han. 

Det har Fanny Lundström redan tänkt på.
– Jag har tänkt få den här sörjan analyserad för att ta reda på vad som förstörde min bil, säger Fanny Lundström.

Enligt fordonjuristen borde hon precis som Mathias Carlsson ha goda chanser att få rätt mot företaget om analyserna visar att något är fel med dieseln.
– Då har man goda chanser i ARN. Frågan är om det var vatten i dieseln eller om det är något som släppt ifrån en dåligt underhållen anläggning, säger Ulf Stefansson.

Trots allt vägrar St1 att erkänna sig skyldiga till någon av bilarna. 
– Vi har följt våra tydliga rutiner som gäller vid ett reklamationsärende och det finns ingenting som tyder på att det funnits något avvikande i vår produkt. Under tidpunkten för kundens tankning och fram till dess att ärendet inkom till oss, vilket är cirka en månads mellanrum, har tusentals kunder tankat på denna anläggning utan någon anmärkning, säger Faisal Ouahid på St1.

Enligt honom har man noga kontrollerat sitt bränsle. 
– Vi har trots det genomfört en provtagning och kontrollerat leveranser som heller inte visat något avvikande. Detta sammantaget har lett till det beslut som vi fattat i just detta ärende, säger Faisal Ouahid.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt