Fällan i annonser för elbilar – utelämnar viktig info

1000-tals annonser för elbilar på Blocket utelämnar den viktigaste informationen. Köpare får varken veta räckvidd eller batteristorlek på elbilar. Risken att blanda ihop billiga och dyra modeller är stor.

Du scrollar runt bland annonserna. Priset känns rätt, bilen ser fräsch ut och du är redo att ta steget mot elbil. Men mitt i beslutsprocessen saknas något avgörande – hur långt tar den dig på en laddning? Vi har granskat ett stort antal annonser för fabriksnya elbilar från bilhandlare på Blocket. Och mönstret är tydligt. Den kanske viktigaste uppgiften för en elbilsköpare är allt för ofta spårlöst borta. Inte heller någon snittförbrukning anges. Ofta saknas också information om storleken på batteriet.

Det spelar ingen roll om det handlar om köp av bilar eller privatleasing. Informationen om elbilens räckvidd uteblir i många av de annonser som vi kollat på. Inte bara räckvidden saknas. Ofta nämns inte heller hur stort batteriet är i kilowattimmar. Det gör att du riskerar att blanda ihop en billigare elbil med en dyrare och riskerar att betala för mycket. För köparen är det svårt att veta vilken bilmodell som faktiskt säljs.

Exempel på en annons på en VW ID.3. I många annonser finns massor med information. Men ofta saknas räckvidd och storlek på batteri.

Och det fortsätter. Nissan Ariya säljs med 50 000 kronors rabatt, men ingenstans i annonsen framgår hur långt du faktiskt tar dig på de 87 kilowattimmarna som står i rubriken. Inte heller Audi Q4 45 quattro, som erbjuds via privatleasing för 5 995 kronor i månaden, har någon angiven räckvidd, kilowattimmar eller snittförbrukning. Och samma sak gäller många annonser för Volvo EX30 Single Motor. Köparen har ingen aning om det är en Volvo elbil med 33 eller 47 mils räckvidd som säljs. Du får själv leta upp hur lång räckvidd och stort batteri bilen har genom att slå registreringsnumret på olika webbtjänster.

Det här är inga undantag. Många annonser är kortfattade och allmänt hållna. I flera fall hittade vi bilhandlare som inte skrivit någonting alls i annonsen, utöver rubriken och priset. Men i mönstret som upprepar sig är att räckvidden utelämnas i annonsen. För dig som konsument innebär det att du måste göra jobbet själv. Istället för att snabbt kunna jämföra modeller måste du leta runt själv för att hitta uppgifter om räckvidd och förbrukning.

I vissa bilannonser saknas alla information om bilen. För en bil med ett pris på över 380 000 kronor skapar det stor otrygghet för köparen.

Vi har tidigare uppmärksammat hur bilhandlare använder sig av lockpriser för att locka in köpare, vilket kan göra det ännu svårare att navigera. För elbilar är räckvidden en avgörande faktor för många köpare. Att inte nämna den alls kan därför uppfattas som att bilhandlaren undanhåller viktig information något som i vissa fall kan strida mot marknadsföringslagen.

Uppgifter som energiförbrukning, driftskostnader och just räckvidd för elbilar är centrala för konsumenten. Samtidigt är det en gråzon – det är inte alltid olagligt att utelämna informationen, men om det bedöms påverka köparens beslut kan det i vissa fall anses vara vilseledande marknadsföring.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt