Fällan – då får du både böter och körförbud

Flygande inspektionen som är vissa bilisters skräck. Polisen kollade 25 fordon – och delade ut 24 böter. Men det kan också sluta med omedelbart körförbud.
– Vi kan göra samma sak som bilbesiktningen och ger böter, säger trafikpolisen Joakim Abrahamsson.

Polisen i Region Nord genomförde i veckan en flygande inspektion under tre dagar vid trakten kring Gällivare. Resultatet var nedslående. Mängder med fordon hade brister.
– Här kommer ett axplock av vad som gjordes: 13 taxibilar kontrollerades av vilka 5 stycken fick böter för olika taxirelaterade förseelser. 25 fordon besiktades och 24 fordonsbrister renderade i böter, meddelar trafikpolisen i Norrbotten.

Polisen har rätt att göra flygande inspektioner. På det sättet utökar man bilbesiktningens befogenheter och säkerställer att fordonsflottan lever upp till myndighetskraven.
– Det är inte så vanligt att man gör planerade flygande inspektioner. Oftast sker det om man ser en risig bil, eller om man har en fartkontroll och vinkar in någon, säger Joakim Abrahamsson.

Polisens flygande inspektioner kan ge dig böter.

Många åkte fast i Gällivare

Under de tre dagarna tog polisen 16 förare för hastighetsöverträdelser. En av dem var så hisnande att poliserna knappt trodde att det var sant.
– Den som stack ut mest körde 113 km/h på 60-väg, på väg med barn till dagis. Fyra körkort omhändertogs, meddelar trafikgruppen i Norrbotten.

Flygande inspektioner är besiktningens ögon ute på vägarna. Polisen och bilbesiktningen hjälper varandra i jakten på fordonsägare som struntar i att åtgärda brister.
– Vi gör exakt samma sak som besiktningsorganen gör. Om vi gör en flygande kontroll kan det innebära att man måste göra en registreringsbesikting. Häromdagen stoppade vi en bil som kört runt med två villkorstvåor sedan i maj, säger Joakim Abrahamsson.

Han reder ut en allmän villfarelse. Om man får nedslag vid en flygande inspektion måste man genast laga felet.
– Många tror att man kan fortsätta köra runt med en villkorstvåa. Men så är det inte. Man får inte vänta, den bristen ska åtgärdas skyndsamt.

För detta får du böter

Många som bygger om sina bilar olagligt återställer dem till besiktningen. Med flygande inspektioner kan myndigheterna ta dem på bar gärning. Det är statens sätt att förlänga besiktningens långa arm ut på våra vägar.

Det är böter på att köra med trasiga strålkastare och utan blinkers. De kan bötfälla brister som skulle ge underkänt hos bilbesiktningen.
– Vi gör samma kontroller som vid den vanliga besiktningen, säger Joakim Abrahamsson.

Okunskapen är utbredd bland bilisterna. Många vet inte vad som gäller vid en besiktning eller flygande inspektion.
– Många tror också att de har 30 dagar på sig att åtgärda bristerna. Det innebär att man har så lång tid kvar till ombesiktning. Bristen måste åtgärdas skyndsamt, säger Joakim Abrahamsson.

Många struntar i villkorstvåan. De kör runt utan att veta vilka risker de tar.
– Man kan inte köra runt hur länge som helst, det kan rendera i en anmälan om det görs en flygande inspektion.

Körförbud

Vissa bilar har sådana brister att de får körbud och måste parkeras direkt vid vägkanten och bärgas. Det handlar om till exempel allvarliga fel på bromsar, styrning, belysning eller däck som är så slitna att de är farliga. Exempelvis skador på karossen som kan påverka krocksäkerheten eller andra system som är kritiska för trafiksäkerheten.
– Om man får ett körförbud sätter vi ett klistermärke som kallas för spansk flagga i framrutan, den får bara tas bort av personal vid besiktningen, avslutar Joakim Abrahamsson.

Polisens kriterier:

Underkänd 2a: Du måste åtgärda och ombesiktiga bilen.
Villkorstvåa: Bristen måste åtgärdas vid vanlig besiktning, men det finns inget krav på efterkontroll. Om du däremot blir stoppad kan det sluta med böter. Det kan också sluta med körförbud.
Körförbud: Bilen har sådana brister att den är farlig att framföra.
Registreringsbesiktning: Bilen har brister som gör att den måste registreringsbesiktigas.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt