Fabriksny Camaro gömd i 37 år – gått 14 mil

En gammal bil i nyskick är varje ladufynds-sökares högsta dröm. En Chevrolet Camaro IROC-Z28 från 1987 hittades efter att ha stått undangömd i 37 år. Bilen har totalt rullat 14 mil och har skyddsplasten från fabriken kvar.

För många vore det en dröm att resa tillbaka i tiden. Nu erbjuds möjligheten till detta genom en nygammal Camaro IROC-Z28 från 1987. Bilen sticker ut från de flesta andra muskelbilarna som kommer från den tiden eftersom detta exemplar knappt rörts sedan den köptes.
– Den är inte van att stå ute i solen, säger ägaren. 

Att beskriva denna Camaro som i ett bra skick vore nästan en underdrift. Bilen är i stort sett ny då den fortfarande är inplastad och har kvar alla sina originalstickers. Bilen kördes totalt i två veckor innan den lämnades i ett garage i 37 år av sin nuvarande ägare. Varför muskelbilen förblev undanställd och gömd är oklart, men totalt har den endast rullat 14 mil.
– Det är en gammal bil, men den är i ett skick som den vore ny, säger ägaren. 

https://www.youtube.com/watch?v=DXdez2yDq-E&t=0s

Bilen är nu listad på eBay för ett pris på 1,1 miljoner kronor. Det är mycket pengar för en äldre bil, men samtidigt är detta exemplar inte som vilken annan bil som helst. Enligt köparen ska den vara utrustad med alla möjliga tillval som gick att få med när den köptes.
– När bilen köptes 1987 som helt ny lade vi till varenda tillval som fanns, säger ägaren. 

Ifall du undrar om denna knallröda Chevrolet skulle ha några problem att starta efter 37 år i ett garage så visar ägaren upp svaret på din fråga. När han vrider på nyckeln hör man ett stort buller från den 5,7-liters TPI V8:an under huven. På 80-talet hade muskelbilarna beskedliga effekter och V8:an lämnar 200 hästkrafter.
– En dröm för alla samlare då bilens 5,7-liters motor är en 350 TPI. Från första året 350 TPI fanns tillgängliga, skriver säljaren. 

Alla bilens tillval.

I bilens interiör hittar vi en rödfärgad läderklädsel på sätena. Radion fungerar som den ska och det mesta är fortfarande inplastat. Däcken bilen är utrustad med har fortfarande samma klistermärken på sig som de hade 1987. 

Att köpa en bil för över en miljon kronor som både är gammal och inte har den starkaste motorn kan kännas onödigt. Samtidigt är det svårt att hitta en bil från 1980-talet som befinner sig i detta skick.
– Ett riktigt museiföremål, skriver ägaren.
LÄS MER: