Extrembygget: Volvo P1800 med dubbelturbo-V8 på 1000 hk

Här är det extrema bygget som ska bli världens snabbaste Volvo P1800. Stig Arne Solheim ger Volvos klassiker en V8 med dubbelturbo från Lexus. Bilen ska få över 1000 hästkrafter.

Norrmannen Stig Arne Solheim har gjort sig känds som en mycket skicklig bilbyggare som förvandlar klassiska Volvobilar till kraftfulla prestandamonster. Tidigare har han byggt om en Volvo PV444 från 1953 med en rak sexa från Toyota Supra. Han har även gett en Volvo 142 över 500 hästkrafter. 

Men hans nya bygge är betydligt mer extremt. Nu har han tagit sig an Volvos ikoniska sportmodell P1800 och ska ge bilen en V8 med dubbelturbo från Lexus och Toyota. Bilen kommer med stor sannolikhet att bli världens snabbaste P1800. V8-motorn 1UZ-FE V8 sitter vanligen i Lexus och är känd för sin enorma hållbarhet. Den är ovanlig i trimingssammanhang, men mycket underskattad. Med två turboladdade kommer den ge över 1000 hästkrafter i den klassiska Volvon. 

Kraftkällan en är en Lexus-V8 med dubbla turbo.

Stig Arne utgick från en Volvo P1800 som redan var ombyggd och saknade front. Nu har bilen fått framvagn från BMW och bakvagn från Ford. För att klara all kraft får den en sexväxlad låda från BMW. Skärmarna har breddats rejält för att rymma bredare hjul – planen är att använda P1800:n för drifting!

– När den är klar kommer jag att viga den åt utställningar det första året. Därefter ska den ut på bana och visa att den fungerar. Precis som med PV:n. Men denna gången vill jag ställa ut den också och dessutom konkurrera i toppskiktet, har Stig Arne berättat för Bilsport. 

Fakta: Volvo P1800

Volvo P1800 designades i hemlighet av Pelle Pettersson som senare blev mest berömd som båtdesigner. Bilen lanserades 1961 och byggdes till en början av Jensen i Storbritannien. Till en början hade bilen 100 hk från B18-motorn. P1800 blev världsberömd genom att Roger Moore körde bilen i helgonet. Även kungen hade ett exemplar. Totalt tillverkades 39 414 exemplar av coupémodellen och bilen är en av Volvos mest eftersökta klassiska modeller idag. 

Volvo P1800 är en av Sveriges mest omtyckta klassiker.

Fakta: Toyota 1UZ-FE

Toyotas 1UZ-FE-motor började tillverkas 1989 och V8:an hamnade till att börja med i Lexus LS400. Den hade en cylindervolym på 3 968 cm3 och kom att tillverkas ända till 2013. Den är mycket känd för sin extrema slitstyrka och det finns Lexusbilar som har gått över 50 000 mil utan motorrenovering. Toyota har i efterhand erkänt att motorn är baserad på en racingmotor för Cart-serien i USA. Motorn har också suttit i Toyota Crown och Lexus SC400.

Toyotas V8-motor har gjort sig känd som världens mest överkonstruerade motor och är extremt driftsäker.