Extrema väntetider för enkel kontroll av bilar

Transportstyrelsen tjänar miljoner på bilimport. Nu anklagas de för onödig byråkrati och extrema väntetider.
– Av 8000 kontrollerade bilar är elva misstänkta, säger en importör som inte vill skylta med sitt namn.

I dag verkar han i Tyskland och tar bilar till svenska bilhandlare. Enligt honom är krångliga regler ett stort problem. När bilarna kommer till Sverige ska Transportstyrelsen kontrollera så att de inte är stulna. Det kallas för ursprungskontroll.
– Jag har själv arbetat med fordonsimport sedan 1970 talet, och att det skulle förekomma stulna fordon vid import från Europa eller USA är helt osannolikt. Det sker en rigorös kontroll från USA och Tyskland vid export eller import, säger importören.

Enligt honom tjänar myndigheten stora pengar på handläggningen.
– Med tanke på att det kostar 1240 kronor att registrera en bil så har Transportstyrelsen tjänat tio miljoner kronor på detta, säger importören.

Transportstyrelsen får kritik för onödig byråkrati och extrema väntetider.

Transportstyrelsen har på uppdrag av regeringen att undersöka importbilarnas bakgrund. Importören är arg över att det tar för lång tid.
– Behandlingstiden för en ursprungskontroll uppgår idag till cirka två till tre månader, vid förfrågan uppger dom endast att det är ett beslut av svenska regeringen att det skall göras en kontroll att fordonen inte är stulna, säger bilimportören.

Hos Transportstyrelsen är man medvetna om problemet. Den långa väntetiden har sin förklaring. Och man uppmanar både bilhandlare och importörer att vara noggranna med dokumentationen. Då kan det gå snabbare.
– Jag vill börja med att förtydliga att det är kötiden som är lång. För närvarande cirka sex till sju veckor. Handläggningstiden är relativt kort om vi bara får in kompletta ansökningar och allt är i ordning med dokument och fordonshistorik. Då kan vi oftast fatta ett bifallsbeslut samma dag som vi påbörjar handläggningen, säger Ulrika Rolfsdotter, handläggare på enheten för ursprungskontroll hos Transportstyrelsen.

Enligt importören förlorar bilhandlare pengar. Bilar som fastnar i Transportstyrelsens byråkratiska kvarnar kan inte säljas. Ibland har de lagts ut för försäljning redan före ankomsten till Sverige.
– En sådan kontroll tar med dagens internet kontrollsystem max en timme. Endast om det sker med falska dokument och nya chassinummer men det upptäcks inte i en ursprungskontroll utan av besiktningsföretaget, säger importören.

På Transportstyrelsen har man begränsade resurser. Det finns inte personal för att få den här handläggningen att gå snabbare.
– En kötid på cirka sex veckor är såklart ändå inte rimlig. Vår ambition är att kötiden ska vara max två veckor. Likt ett flertal andra myndigheter har dock Transportstyrelsen tvingats till kraftfulla åtgärder för att minska sina kostnader, säger Ulrika Rolfsdotter

Transportstyrelsen säger sig sakna resurser för att korta ner väntetiderna.
– En konsekvens av det är att ursprungskontrollen inte haft ekonomiskt utrymme att bemanna utifrån behov, det vill säga vi är för få i förhållande till antalet ansökningar, säger Ulrika Rolfsdotter.

Bilimportören har en egen idé till lösning på problemet.
– Med en arbetslöshet i Sverige på tio procent borde det inte vara några problem att med denna summa ha tillräckligt med kontrollanter för att ha en behandlingstid av två till fem arbetsdagar, säger han.

Ulrika Rolfsdotter har dock ingen möjlighet att håva upp arbetslösa på gatan. Däremot lovar hon att myndigheten försöker se över sina resurser för att göra handläggningen effektivare i framtiden.
– Våra ansträngningar att hålla kostnaderna nere har dock lyckats skapa ett visst ekonomiskt utrymme som kommer att möjliggöra övertidsinsatser och ersättningsrekryteringar. Det kommer över tid ge en positiv effekt på köläget, avslutar hon.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt