Fynda en klassiker – som ökar i värde. Väljer du rätt bil kan värdet öka kraftigt. Här är elva bilar som väntas stiga mest under 2026. Vissa är fortfarande överkomliga.
Nu kommer listan på bilarna som är värda mer än sitt pris. Varje år delar försäkringbolaget Hagerty bilar som väntas öka mest i värde för det kommande året. Och i år gäller det inte bara dyra samlarbilar. Flera prisvänliga modeller hamnade på den välkända listan, som kallas Hagertys Bull Market List.
– Oavsett budget har det aldrig varit enklare att skaffa en bil för entusiaster som du verkligen älskar, säger Larry Webster, mediachef på Hagerty.
Idén handlar om att hitta bilar som överträffar sitt värde. Både gällande pris, ägandekostnader och ren körglädje. Utifrån detta har elva bilar pekats ut, som sannolikt kommer öka i värde under kommande 12 månader. 2023 hamnade Saab 900 Turbo på listan. Och även i år är det mycket bilar från slutet av 1990-talet och tidiga 2000-talet. Enligt Hagerty representerar den eran den sista ”analoga modernitetens” guldålder.


2006–2010 BMW M5 (350 000 kr)
BMW:s V10-drivna sedan uppfattas redan som en legend. Den har en nischad popularitet i Sverige. Och nu börjar yngre köpare få upp ögonen för modellen. Motorn har 500 hästkrafter. Och bilen är särskilt uppskattad 2026, då BMW rör sig bort från sina specialbyggda sugmotorer i M-serien.

2006–2013 Chevrolet Corvette Z06 (500 000 kr)
C6 Corvette Z06 är en av de bästa bilarna gällande hästkrafter per spenderad krona. Bilens 7,0‑liters V8-motor utan turbo levererar 505 hk. Den har mycket karaktär. Samtidigt är värdet överraskande lågt för en bil som verkligen kan mäta sig med superbilar. En äkta Corvette-klassiker som väntas öka i pris.
1995–1998 VW Golf GTI VR6 (180 000 kr)
Mk3 Golf GTI har en sexcylindrig VR6-motor på 172 hk. Bilen väcker mycket nostalgi hos många. Flera yngre entusiaster visar ökat intresse på bilen, vilket ökar värdet på välbevarade exemplar. Även motorns prestanda och praktiska egenskaper lyfts som en anledning att den ökar i pris.

2004–2007 Porsche Carrera GT (15 miljoner kr)
Porsche Carrera GT har en V10-motor och kom i begränsad produktion. Det gör att bilen är svårare att få tag i. Efterfrågan har visat sig vara särskilt starkt bland yngre samlare, vilket stärker bilens status som en modern hyperbil.

1999–2005 Mazda MX-5 Miata (150 000 kr)
Mazda MX-5 Miata bygger vidare på originalets charm, NB Miatan. Men MX-5 fick mer effekt. Och den är billig att äga. Efterfrågan fortsätter att överstiga utbudet i alla åldersgrupper. Värt att notera att rost är ett problem i bilen.

1995–1998 Nissan Skyline GT-R (800 000 kr)

Bilen har blivit världskänd från bilspelet Gran Turismo. Samtidigt var bilen länge förbjuden att importera till USA, på grund av utsläppslagar. Och det gjorde bara bilen mer eftertraktad. Sedan bilen blev laglig att importera, har rena exemplar ökat i värde. Den trenden verkar stanna.
1990–1993 Chevrolet 454 SS (550 000 kr)
Chevrolet 454 SS har en kraftfull V8 med högt mullrande ljud. Men designen är mer diskret. Och ett växande intresse bland samlare, som har lett till att värdet ökat kraftigt. Men SS-modellen är fortfarande billigare än många moderna prestandapickuper.

1981–1993 Dodge Ramcharger (250 000 kr)
Efterfrågan på klassiska SUV:ar ökar kraftigt. Dodge Ramcharger erbjuder V8‑kraft utan att kosta lika mycket som konkurrenten Ford Bronco. Bilens kantiga design och enkla konstruktion tilltalar köpare som vill ha vintage-karaktär – utan att betala överpriser.

1969–1972 Alfa Romeo GTV (1 miljon kr)
Många samlare som söker en variant av vintage‑Porsche upptäcker Alfa Romeo GTV. Den har en tidlös design och racing‑arv som trissar upp priset. Priserna har redan stigit till nivåer i klass med klassiska Porsche-bilar. Men väntas öka ännu mer.

1968–1970 Dodge Charger (850 000 kr)
Få bilar fångar amerikanska muskelbilar lika bra som Charger. Intresset är stort bland alla åldrar. Även yngre köpare. Just kombinationen av intresse från en bred målgrupp gör att modellerna blir allt mer populära.

1956–1957 Continental Mark II (800 000 kr)
Det var den dyraste amerikanska bilen någonsin när den byggdes. Bilen är en rullande staty över 1950-talets lyx. Den är elegant, sofistikerad och fortfarande förvånansvärt användbar. Men trots det är Mark II fortfarande undervärderad.


Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















