Experter varnar: Elbilar måste kunna repareras

Sveriges elbilsboom riskerar att sluta i ett verkstadskaos. När många elbilar blir äldre varnar experter för att reparationer kan bli dyrt när batterier inte går att laga utan måste bytas ut. Och små verkstäder kan slås ut helt.
– Att äga en äldre elbil innebär ofta stora och osäkra kostnader, skriver Lars Bergmark, vd för Svenska Fordonsbranschen.

När nästa våg av begagnade elbilar når marknaden kan många bilägare stå inför betydligt större kostnader än de anar. Nu varnar branschföreträdare för att små verkstäder riskerar att slås ut – samtidigt som många elbilar i praktiken inte går att laga på ett rimligt sätt.
– Äldre elbilar måste kunna repareras, skriver Lars Bergmark, vd för Svenska Fordonsbranschen, i Svenska Dagbladet.

Han menar att Sverige står inför ett vägskäl där både bilägare och hela verkstadsnätet kan drabbas om inget görs. På vägarna rullar redan ett stort antal elbilar som snart lämnar leasingflottorna. De ska vidare till privatköpare som ofta lockas av sjunkande priser. Men Bergmark varnar för att problemen börjar när bilen inte längre är ny:
– Att äga en äldre elbil innebär ofta stora och osäkra kostnader.

Lars Bergmark är vd för Svenska Fordonsbranschen.

Han skriver att hushåll riskerar att överraskas av reparationer som är svåra att förutse och ännu svårare att betala. Den största boven är batterierna. Bergmark konstaterar att många modellers batterier inte går att reparera utan måste bytas helt. Det gör att en enda defekt cell eller modul kan tvinga ägaren till ett helt nytt batteri, något som ofta kostar mer än bilens marknadsvärde
– För många hushåll innebär en äldre elbil därför en betydande ekonomisk risk, även när fordonet i övrigt fungerar bra.

Samtidigt växer problemen för de oberoende verkstäderna. Bergmark lyfter att reglerna säger att information ska vara tillgänglig men i praktiken ser det annorlunda ut. Han beskriver hur fristående verkstäder hamnar i skuggan av märkesverkstädernas tekniska försprång. Resultatet blir att bilägare inte längre kan välja vem som ska laga deras bil.
– Informationen är ofta svår att nå. När konkurrensen minskar ökar risken för högre priser och sämre villkor för bilägare.

Stora märkesverkstäder kan ta över hela marknaden – medan små verkstäder, som i generationer servat landets bilägare, inte längre kan arbeta med den nya tekniken.
– För att undvika en reparationskris behövs tydliga beslut. Gör det möjligt att reparera eller byta batterier till rimlig kostnad. Säkerställ att fristående verkstäder får tillgång till nödvändig fordonsdata. Motverka inlåsning och stärk konkurrensen på eftermarknaden.

Även branschorganisationen Fordonsjuristen går ut och varnar för de nya utmaningarna med elbilar som ska repareras. De varnar för att bilbranschen måste förbereda sig bättre på att ta hand om skadade batterier som kan utgöra en risk för verkstäder. 

– Slitage på batterilådan eller havererade moduler gör att vi måste kunna reparera systemen. Det innebär betydande kostnadsbesparingar jämfört med att byta till ett helt nytt batteri. Ett problem är att hitta ersättningsmoduler till äldre elbilar, något som redan idag skapar svårigheter för verkstäder och försäkringsbolag, betonar Bo Ericsson, vd på Fordonsjuristen.

Bo Ericsson vill se ett särskilt certifikat för reparation av högvoltsbatterier och elmotorer, eftersom arbetet kräver specialiserad kunskap och innebär betydande säkerhetsrisker.
– Ingen får skadas eller omkomma under den här typen av reparationer. Idag är nästan ingen rustad för att möta det som kommer. Fordonsjuristen kommer att driva frågan framåt tillsammans med berörda aktörer, säger Bo Ericsson.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt