Bilexperten Benny Christensen från norska NAF varnar för de tio största problemmotorerna. Flera av motorerna har allvarliga kvalitetsproblem som kostar väldigt mycket att reparera.
– Köp inte begagnade bilar med dessa motorer, säger den norske experten.
Norska Motor har tillsammans med Benny Christensen från bilistorganisationen NAF listat de 10 motorer begbilsköpare ska se upp. Många av motorerna hyllades och fick positiva recensioner när de debuterade, men ju längre tiden har gått desto mer negativa erfarenheter för ägarna har dykt upp. En del av motorerna har till och med vunnit det ärofyllda priset “Årets motor”.
Enligt Benny Christensen är den allra vanskligaste motorn Stellantis Puretech 1.2. På Carup har vi tidigare skrivit om hur motorn hyllades och utsågs till Årets Motor flera år i rad av olika experter. De trecylindriga motorerna med 1,0- och 1,2-liters slagvolym blev kända för att vara både ekonomiska och kraftfulla på samma gång, vilket gjorde dem väldigt populära. Motorerna finns i olika modeller från Peugeot, Opel och Citroën.
LÄS mer om hela listan här.


Men trots lovorden skulle det snart visa sig att Puretech-motorernas design inte var helt klockren. Motorn har en speciell typ av kamrem som går i olja, vilket är en design motorn delar med Fords Ecoboost-motor. Denna design har också gjort att båda dessa motortyper ofta går sönder tidigt på grund av problem med den speciella kamremmen.
– Det är inte frågan om det går sönder – utan när, säger Benny Christensen till Motor.
En annan motor experten varnar för är Volkswagen 1.4 TSI Twincharger med både turbo och kompressor. Den lanserades 2005 och kom då med 170 hästar. Enligt Vi Bilägare har motorn felformade kolvringar, hög oljeförbrukning och problem med kamkedjan. En annan motor som Benny Christensen inte gillar är Ford 1.0 Ecoboost. Den har en kamrem som lätt går sönder och tar cirka sex timmar att reparera till en kostnad av 25 000 kronor.
BMW/PSA 1.6 Prince är en annan motor du bör undvika. Den har en väldigt hög oljeförbrukning. Samma problem har även Audi 2.0 TFSI-motorn som Benny också varnar för. BMW:s fyrcylindriga dieselmotor N47 har stora problem med sin kamkedja som kan leda till dyra reparationer eller i värsta fall ett motorbyte.
Benny varnar även för 1,2-liters TSI från Volkswagen tillverkade mellan 2006 och 2012 för dess stora problem med kamkedjan. Två motorer som också lider av en hög oljeförbrukning är 2.0 TDI från VW / AUDI och 1,8 bensin, från Audi/VW. Den sista motorn Benny varnar för är 1,8-liters bensinmotorn från Rover 75, MGF och Freelander. Enligt honom har den stora problem med överhettning.
– De här motorerna har aldrig vunnit några priser, men de är lika dåliga. Minst, avslutar experten från NAF.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.