Expertens larm: Din bilhandlare kan försvinna

Konkursvågen bland bilhandlare har bara börjat. Experten spår massutdöende inom några år.
– Hälften kommer att försvinna, säger Ronny Svensson, expert och vd på Ynnor AB till Carup.

De senaste två åren har mängder med mindre bilhandlare försvunnit. Branschen skyller på dåliga tider. Man hoppas att det ska vända. I Danmark har bilbranschen spått att hälften av handlarna kommer att vara försvunna inom fem år.
– Jag är ganska säker på att vi kommer att få se samma sak i Sverige. De mindre handlarna försvinner och istället blir det större handlare i stora städer. Det blir helt enkelt för dyrt att driva mindre verksamheter, säger Ronny Svensson.

Hellefors Bilcenter förlorade nyligen nybilsförsäljningen av Toyota. Där håller man med Ronny Svensson. De gör samma dystopiska analys som honom.
– I framtiden kommer det bara att finnas större bilhandlare, de mindre orterna försvinner. Det här kommer att slå hårt mot landsbygden där man förlorar sina lokala bilhandlare, säger deras vd Pierre Ståhl.

En Kia-handlare i Oskarshamn i Småland försvann efter att de sagts upp av märket.
Nyligen förlorade Toyota i Hellefors rätten att sälja märket. Det är bara en i raden av mindre bilhandlare som tappar sitt bilmärke.

För små för Toyota

Hellefors Bilcenter var för små för Toyota. Med en volym på bara 130 fordon om året drog sig den stora japanska biltillverkaren ut. Nu ska företaget försöka överleva med bara en verkstad och begagnatförsäljning av bilar.
– Vi har grannar som är större än oss. Men de blev uppköpta från Örebro så att de skulle kunna öka sin volym. Det är så framtiden kommer att se ut, nya bilar kommer inte att säljas på mindre orter, säger Pierre Ståhl.

Experten förklarar varför så många mindre handlare kommer att tvingas slå igen.
– Det kostar för mycket att driva en mindre bilhandlare. Man behöver göra sig av med administrativ personal och alla kringkostnader. Lönsamheten är väldigt låg och det bäddar för att ungefär hälften kommer att gå under inom några år, säger Ronny Svensson. 

I Sverige har det redan börjat röra på sig. Mindre handlare försvinner. Danskarna ligger steget före oss och där är bilhandlardören längre gången. 
– I Danmark tror man att hälften av bilhandlarna försvinner inom fem år. Därför att det kostar för mycket att driva dem, för dålig lönsamhet, och då måste man dra ner på all administrativ personal. Alla kringkostnader måste bort, säger Ronny Svensson.

MRF:s bilhandelsansvarige Klaus Silfvenius är mer försiktig, men bekräftar att det finns en stark konsolideringstrend bland bilhandlare.

Branschen är försiktig

Branschorganisationen vill inte uttala sig om spådomen. Däremot ser de samma trend som Ronny Svensson varnar för. 
– Det är en omöjlig spådom att uttala sig om. En stark konsolideringstrend pågår bland bilhandlare som medför att det blir större men färre handlare, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på Motorbranschens Riksförbund (MRF).

Enligt MRF kan vi inte veta så mycket om framtiden. Allt hänger faktiskt på oss konsumenter. Om vi köper fler nya bilar kommer det inte att bli ett massutdöende. 
– Det sker också ett ökat antal konkurser och stängningar som minskar antalet hallar men det som kommer styra hur många det blir är hur marknaden och konkurrensen utvecklas.

För där det blir färre stora handlare brukar det uppstå nya i det “vakuum” som bildas mellan de stora anläggningarna, säger Klaus Silfvenius. Förr i världen fanns det tv-handlare i varenda köping. Numera får man åka till de stora köpcentrumen för att köpa sig en tv-apparat.
– Om det blir så eller om det blir bara de få stora kvar är omöjligt att sia om, hemelektronikbranschen gick ju verkligen mot det du spår, medan det i andra branscher uppstår nischer, avslutar Klaus Silfvenius.
LÄS MER:

 

Dela med dig av Carup

Senaste nytt