Klassisk trafikregel får kritik av experter. Den gamla sanningen kan vara farlig i vintertid.
– Tresekundersregeln håller inte på vintern, säger Magnus Holmberg på Umeå Trafiksäkerhetscenter i Hörnefors.
I Sverige är treskundersregeln en klassiker. Man ska hålla avstånd till framförvarande så att det finns tre sekunder att reagera på om något skulle hända. Men nu får den regeln kritik från en erfaren trafiksäkerhetsexpert.
– Man ska tänka på att skyltarna som står längs vägen är anpassade för sommarväglag, nu när det är kallt och halt måste man tänka om. Då går det inte att följa tresekundersregeln, det blir för kort avstånd.
För att demonstrera att tresekundersregeln inte fungerar på vintern får Sveriges Radio Västerbottens reporter pröva halkbanan. Om han kör efter samma principer som under sommaren blir det en kollision. Men därefter sänker de hastigheten till 30 kilometer i timmen och då kan de väja undan för älghindret som sticker ut på halkbanan.
– Ja, du ser nu överlever vi, säger Magnus Holmberg.
Många undrar då hur många sekunder man håller till bilen framför.
– Ja ungefär sexsekundersregeln, man ska ut ungefär något sådant.
Det klassiska knepet för att mäta ut tre sekunder har varit att hålla tre vägstolpars avstånd mellan sig och bilen där framme. Men är väglaget halt, ska man då räkna till hela sex stolpar.
– Man behöver anpassa sig efter väglaget. Både hastigheten och avståndet.
Trafikförordningen 1998:1276 andra kapitlet och andra paragrafen står det att man ska framföra sitt fordon utan risk att köra in i framförvarande. Annars kan det ge böter på 2000 kronor om polisen ser dig
Däremot står det inte vilket avstånd man ska ha. Det är upp till den enskilde bilisten att ta det beslutet.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.