Så här kan en ny version av Volvo 240 se ut. Bilgurun föreslår att Volvos ikon ska börja nytillverkas.
– Det är 240 som är drömbilen och den perfekta amalgamationen mellan ingenjörskonst och formgivning, säger Fredrik Grufman.
Han har gjort sig känd som Teslaexpert och kritiker. Fredrik Grufman som driver Grufman Bil utanför Stockholm har blivit en känd personlighet i motorkretsar. Nu lanserar han en idé. Vad sägs om en modern version av Volvos genom tiderna största succé?
– Låt oss leka med tanken att göra en modern 240 som uppfyller dagens krav. En basic bil som moderniserats, som om 80-talet aldrig tog slut, bara långsamt evolverade, som en licensbyggd Fiat i turkiet. 60-talsdesign med LED-lampor och billig interiörplast.
Bakgrunden är ett skämt på Facebook. Fredrik har gått och funderat över om det går att göra verklighet av saken.
– Det finns ett stående skämt i vårt kommentarsfält att äldre mekaniska bilar är bättre och att Volvo 240 var en “peak” bil.

För många är Volvo 240 den perfekta bilen. Men eftersom det runnit mycket vatten genom älvarna sedan den fanns i handeln har många också glömt bort alla problem.
– Det är 240 som är drömbilen och den perfekta amalgamationen mellan ingenjörskonst och formgivning. Det skall naturligtvis betraktas som tung ironi
Experten har med hjälp av AI tagit fram en bild på reinkarnationen av Volvo 240. Fredrik Grufman tar på sig rollen som amatörpsykolog och förklarar varför vi är så nostalgiskt lagda. Volvo 240 ses som höjden av ingenjörskonst från ett svunnet tidevarv.
– Det är som med allt annat som man tänker tillbaka på; brudarna var snyggare, bilarna bättre och luften lättare att andas. I verkligheten var det nog inte speciellt mycket bättre. Speciellt inte Volvo 240.
Hans förslag är att Volvo 240 ska kosta under 400 000 kronor. Den ska ha en fyrcylindrig motor med turbo, bakhjulsdrift och manuell växellåda. Fönster, backspeglar och annat ska manövreras manuellt. Men bilen ska ha de senaste lagstadgade säkerhetssystemen som autobroms. En ny lika enkel elbil som liknar Volvo 240 visades nyligen i USA.
Fredrik Grufman tror dock inte att idéen med en ny 240 går att genomföra. En modern Volvo 240 skulle inte sälja.
– Verkligheten är dock att bilen inte skulle sälja – för dom som har råd att lägga 400 000 kr på en bil väljer inte en bil med manuella fönstervevar utan AC.

Han tror inte att moderna bilköpare vill ha avskalade bilar.
– Har man råd med 400 000 kr så har man råd med 100 000 kr ytterligare för allt nödvändigt lull-lull, det är därför vi inte ser billiga pickuper med två säten och framhjulsdrift på våra gator. Istället är det maxade Lariat-pickisar med 4-dörrars hytt och långa flaket – läderklädsel och elektriska backspeglar är alltid med. Ingen vill ju framstå som fattig!
Fredrik Grufman ger till och med den klassiska 240 en rejäl känga. Han ber oss tänka tillbaka noga och fundera på om det verkligen var så bra som vi föreställer oss.
– Så med det får man nog anta att drömmen om en ny Volvo 240 är lika död som all annan nostalgi, och i ärlighetens namn var den inte speciellt bra heller. Den rostade bedrövligt och flera har kommenterat att man behövde svetsa mycket ny plåt inför varje besiktning. Det skulle ingen göra idag.
Istället rekommenderar han krisdrabbade Volvo en annan Volvo av modernare modell.
– Vill man ha en robust Volvo som rullar i samma anda som 240 så är det Volvo V70 som gäller. Den kommer överleva alla, även 240.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.