Tesla får det extremt tufft framöver, enligt bilexperten Ronny Svensson. Här listar han sex skäl till Elon Musks livsprojekts fall.
– Vi har samma problem i Tyskland, Holland, Belgien och Frankrike och de andra stora länderna, säger experten i en ny film.
Tesla, som länge dominerat elbilsmarknaden, har sett en dramatisk nedgång i försäljningen. I Tyskland, som är Europas största elbilsmarknad rasade Teslas nyregistreringar med 59 procent jämfört med januari 2024 och marknadsandelen har rasat från 14 till 4 procent. Denna trend syns även i andra europeiska länder, som Storbritannien, Frankrike och även här i Sverige, där Tesla tappar mark.
Men samtidigt som Tesla tappar, ökar den totala elbilsförsäljningen i flera länder i Europa, som Tyskland, Italien, Spanien och Portugal. En som tror att Tesla kommer att få det ännu tuffare framöver är experten Ronny Svensson. Enligt honom finns det sex tydliga skäl till varför Teslas bilar kommer att falla på marknaden. Han listar sex skäl i en ny film som släppts på Tjänstebilsfakta.se. Där rekommenderar han alla som köper en Tesla att leasa bilen med garanterat restvärde.
Teslaskammen
Allt fler tycker att det är obehagligt att åka runt i en Tesla och detta är något som bidrar till att Tesla kommer att få det tuffare framöver, menar Ronny. Enligt experten har Novus gjort en undersökning som visar en dramatisk nedgång i förtroendet för Tesla, särskilt bland yngre och medelålders svenskar.
Höga kostnader
Ronny tror även att Teslas reparationskostnader kan bidra till fallet. Tillverkarens policy att inte sälja begagnade delar till reparationer gör att priserna blir betydligt högre än vad de hade kunnat vara. Detta menar han gör Tesla mindre attraktivt för vissa köpare. Trots att många ägare hävdar att de har minimala servicekostnader, och Tesla saknar servicekrav.
– Jag förstår affärskonceptet, men det bidrar till att bilarna kommer att bli dyrare att serva, och det gör att de kommer att bli mindre attraktiva på andrahandsmarknaden när man känner till det, säger experten.
Försäkringskostnader
Även Teslas höga försäkringskostnader har kritiserats flera gånger, menar Ronny. Han lyfter fram som exempel vad en tre år gammal Tesla kan kosta att försäkra för en 30-årig svensk. Model Y kostar 35 600 kronor, Model 3, 22 300 kronor och Model X 46 400 kronor. Enligt Ronny är en Model Y i stort sett tre gånger dyrare att försäkra än en Volkswagen ID.4.
Rostproblem och bristande rostskydd

Ronny tror även att Teslas rostproblem kan bidra till fallet. Tesla har flera gånger kritiserats för sina stora problem med bristande rostskydd som leder till ökade rostskador. Detta minskar bilens långsiktiga värde och kan skrämma bort potentiella köpare, menar experten.
– Det var någonting jag inte trodde skulle komma på moderna bilar, säger Ronny.
Besiktningsproblem
Teslas stora besikningsgsproblem som dykt upp de senaste månaderna är ett annat skäl till Teslas fall, enligt Ronny. I Danmark underkändes 30 procent av Teslorna vid första besiktningstillfället.
Ökat utbud och prispress på marknaden
Ronny tror att många chefer på Tesla känner en stor osäkerhet kring hur de ska lyckas sälja begagnade Tesla-bilar. Ronny tror att Tesla kommer att ha svårt att hitta en ny köpstark grupp som kommer att vilja ha tre år gamla Teslor som tidigare har varit tjänstebilar.
– Det som är den stora frågan egentligen, avslutar Ronny.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.