Nu varnar en motorexpert för en av Volkswagens dieselmotorer. Han kallar den för den värsta motorn någonsin.
– Den har orsakat väldigt höga reparationskostnader och gjort många VW-kunder missnöjda, säger experten.
På Carup har vi tidigare skrivit om när norska NAF:s expert Benny Christensen listade några av de största problemmotorerna, och en som dök upp då var Volkswagens T5:s 2,0 TDI-motor. Nu går en motorexpert från Youtubekanalen “MIK Motorern INT” ut med en ännu tydligare varning om VW 2,0 biturbo dieselmotor och kallar den för den värsta någonsin.
På internet finns det massor av klipp och diskussioner om T5-ägare som klagar på problemmotorn. Experten från MIK Motorern INT hävdar själv att han har lagat över 300 trasiga motorer av motortypen.
– Vi har därför lyckats hitta de största problemen med motorn, säger experten från MIK Motorern INT.
Det absolut vanligaste problemet för T5:s 2,0 TDI-motor har att göra med att den lider av en hög oljeförbrukning. Dessutom påstås dieselmotorn ha stora problem med oljeläckage från tätningar, packningar och oljekylaren. Experten hävdar att motorn har stora problem med kylningen, vilket gör att den ofta arbetar i en alldeles för hög temperatur.
Att kylningen ofta är sämre är sammankopplat med ett annat problem som motorn har, nämligen oljetrycket. På grund av det låga oljetrycket påverkas även smörjningen, vilket i sin tur orsakar ännu fler fel.
– Även vid en normal driftstemperatur har motorn ofta stora problem med oljetrycket, säger experten.
Dieselmotorns turboaggregat påverkas väldigt negativt av den dåliga kylningen och det låga oljetrycket, vilket gör att slitaget ökar. Experten hävdar även att motorn har problem med materialet mellan kolvringarna och cylinderväggarna, vilket orsakar mer slitage i toppen av cylinderområdet.
– Det här gör att kolvarna lutar och förhindrar ringarna från att fungera korrekt, säger han.
Motorexperten från Youtubekanalen är dock tydlig med att det finns saker du som ägare till problemmotorn kan göra för att motverka felen. Ett av dessa är att fylla på med olja varje 1 500 mil. För att motverka motorns problem med det låga oljetrycket krävs det att en hel komponent byts ut.
– Det krävs en ny oljepump med högre oljetryck, säger experten.
Andra saker du kan göra är att regelbundet kontrollera din motor och leta efter tecken på oljeläckage, rost eller andra fel. Experten hävdar att motorolja med speciella tillsatser också kan göra så att motorn klarar sig bättre.
– Om du följer de här knepen kan din Volkswagen bli en mer hållbar bil, avslutar motorexperten.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.