Experten varnar för farlig rost på Tesla Model 3. Elon Musks elbil rostar på helt nya ställen jämfört med konventionella bilar.
– Tesla Model 3 rostar på mycket märkliga platser, säger rostexperten Matti Funderud.
Han driver en verkstad i Norge och är en av Nordens främsta experter på att upptäcka och förebygga rost.
– En ny bil kan börja rosta på ett sätt som du inte förväntar dig. Särskilt Tesla som är okonventionella och man ska tänka på att de är konstruerade i Kalifornien, där har man inte problem med rost, säger Matti Funderud.
På traditionella bilar vet verkstäderna var rosten sitter. Men när det kommer till Model 3 har den en tendens att rosta på ett helt nytt sätt.
– Tesla Model 3 rostar på platser som vi inte är vana vid. Till exempel inne i kanalerna har vi sett mycket allvarlig rost, säger Matti Funderud.
Rosten kommer smygande på en plats där den egentligen ska hålla sig borta från.
– Det börjar vid bultarna som håller fast batteriet. Sedan sprider sig rosten in genom kanalerna. De är egentligen behandlade men står inte emot rosten, säger Matti Funderud.
Om bultarna rostar sönder kan det bli allvarliga problem.
– Batteriet är fastskruvat med 16 bultar. När gängorna rostat blir det väldigt svårt att få bort batteriet. Det är nog den mest allvarliga rosten, säger Matti Funderud.
Matti Funderud har gått igenom mängder med Teslor. På Model 3 sen han rostangrepp på helt nya och oväntade ställen.
– Det rostar också under motorhuven, jordningspunkter och kablar har en stark tendens att rosta, säger Matti Funderud.
För de allra flesta bilägare handlar rost om rent estetiska problem. Men inte när det kommer till Tesla Model 3.
– Bromsrören är en annan plats. Men den rostar inte på de vanliga ställena, under bilen eller i hjulhusen, säger Matti Funderud.
Utan under motorhuven vid ABS-enheten, av någon anledning rostar det mycket där. Då är det direkt trafikfarligt. Vi Bilägare berättade nyligen rostangrepp på fram och bakskärmar på en fem år gammal Model 3 som de långtestat.
– Lacken är väldigt svag på framskärmen. Särskilt där fram, när lacken lossnar så börjar det rosta vid kanterna. Det är inte fint att se på, men det är inte farligt. Lacken är en av svagheterna. Tesla har inte slitageskydd som de flesta andra biltillverkare har, säger Matti Funderud.
Model 3:s bultar verkar vara väldigt benägna att rosta. När de ska bytas kan det ställa mekanikern inför en väldigt svår uppgift.
– Sedan är det hjulupphängningen både fram och bak. På alla fästen rostar bultarna väldigt mycket och gör det svårt att montera isär. Man kan sätta in nya bultar, men om det finns kablar i närheten blir det väldigt svårt, säger Matti Funderud.
Mycket pekar på att något gått snett med Model 3. Den rostar mer och på fler platser än sitt större syskon Model Y.
– Det verkar som Model 3 är mer drabbad än Model Y, men vi vet inte riktigt ännu, det behöver gå lite mer tid innan vi har facit och då får vi veta om vi blir positivt eller negativt överraskade, säger Matti Funderud.
Rostproblemen på Model 3 har märkligt nog varit lite omskrivna. Modellen har till och med fått beröm för att klara rost bra. Men Matti Funderud har hittat de dolda fällorna.
– NAF (Norska M Sverige) gjorde en undersökning på Model 3 och kom fram till att den inte rostar så mycket, men då tittade de aldrig i kanalerna eller under motorhuven, säger Matti Funderud.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.