Nya upptäckten av hur länge elbilars batterier ställer allt på ända.
– Hela myten om elbilarna håller på att spricka, säger ekonomiexperten Claes Hemberg.
Under 2024 har försäljningen av nya elbilar gått trögt. Många bilköpare skyr även begagnade elbilar, som fått exporteras ut från Sverige. Myten om de dåliga batterierna skrämmer fortfarande många bilköpare. Men enligt experten Claes Hemberg är det på väg att förändras helt. De nya rönen från tyska Dekra där 25 000 batterier undersökts kan förändra allt. Sju år gamla taxibilar som alla körts mellan 18 000 och 26 000 mil hade alla kvar 95-97 procent av sin ursprungliga kapacitet.
– Vi ser att elbilarnas batterier överraskar oss. De blir både billigare och bättre. Hela myten om elbilarna håller på att spricka. En elbil kan hålla mycket längre än en bil med fossil motor, den är också billigare i längden och detta förändrar helt vårt sätt att se på bilarna i framtiden.
Claes Hemberg pekar på undersökningen som visar att dagens batterier är betydligt mer hållbara. Man behöver inte oroa sig för att batteriet ska gå sönder och sedan stå där med en jätteräkning.
– Tidigare fanns en oro att de faller ner till 80 procent och sedan döda, men att de faller till 93 och blir stabila, elbilen kommer att leva så länge och priset blir mycket lägre, hela transporten faller i pris. Att de kan konkurrera med bussar och tåg.
– De klart mer hållbara batterierna är en mycket positiv överraskning för elektrifieringen som helhet. Eftersom batterier ofta är 40 procent av värdet i en elbil och en central komponent i elektrifieringen av villor, fastigheter, fordon samt vind- och batteriparker.
Att batterierna är mer hållbara än förväntat kan bli en stor förändring när det sätter sig allmänhetens medvetande, tror Cleas Hemberg.
– Att batterier håller långt längre, är en omskakande nyhet för branschen. Det vänder upp och ned på myter, matematik och planer. Det gäller både lån, driftskostnader och andrahandsvärde.
Det är inte bara bilekonomin som förändras. Elbilarnas totala genombrott kommer också att få stora konsekvenser för den allmänna samhällsekonomin, tror experten.
– Plötsligt kan villaägare, vindkraftsparker, lastbilschaufförer och batteriparker kalkylera sin ekonomi på ett betydligt mer fördelaktigt sätt. Det gäller allt från affärer med batterikraft, till kontakten med banker och försäkringsbolag.
Med längre livslängd på batterierna så blir begagnade elbilar mer värda.
– Eftersom batterier ofta är en dyr investering innebär den längre livslängden ett väsentligt ökat andrahandsvärde. Detta kan utöka och stärka affärsmodellerna i grunden.
Ända sedan 1960-talet har bilar varit hatobjekt för många. De har anklagats för att vara smutsiga och har fått skulden för våra miljöproblem. Men morgondagens elbilar som redan nu är på väg ut på marknaden kan förändra den här bilden.
– Traditionellt har bilar ansetts vara smutsiga och dyra. Men med de moderna elbilarna blir det tvärtom. Inom en snar framtid kan bilar anses vara billiga och rena. Då konkurrerar de också med kollektiva färdmedel.
I framtiden kommer allt färre att använda bussar och tåg. Istället väljer man det billigaste alternativet, som ser ut att bli elbilen. Batterierna blir allt billigare och samtidigt satsar många biltillverkare på att producera modeller som allt fler kan köpa till ett rimligt pris.
– Sedan finns det ett problem att om bilarna blir billigare och rena, då kommer folk att köra mer i städerna. Men en lösning är att man köper en bil gemensamt i kvarteret och håller den tillsammans.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.