Motorexperten Eric Berg plockar isär en Ford 1.0 Ecoboost. Den lilla trecylindriga motorn, som sitter i många svenska bilar, havererade hjälplöst.
– Denna motor är riktigt dålig, säger Eric.
På Youtubekanalen “I Do Cars” brukar Eric Berg genomföra olika undersökningar på trasiga motorer. I sitt senaste klipp har han fått tag på en Ford 1.0 Ecoboost från en Ford Focus tillverkad 2016. Den mindre trecylindriga motorn gick sönder efter åtta år och hade då gått 19473 mil.
– Motorn ansågs vara trasig av ett skrotföretag som sedan plockade isär bilen helt och hållet, skriver Eric.
Enligt motorexperten är det ingen skräll att just en Ford 1.0 Ecoboost gått sönder. Han hävdar att dessa motorer ofta går sönder tidigt på grund av problem med deras kamrem som går i olja.
– Metallen på oljepumpens remsträckare kan gå sönder, vilket gör att remmen tappar sin spänning, det leder till att tänderna lossnar från pumpremmen, vilket i sin tur gör att tänderna hamnar på fel ställen och svälter motorn på olja, säger Eric.
För att ta reda på vad som hänt med denna motor inleder Eric sedan sin undersökning. Han tar loss tändstiften där han inte upptäcker några skador.
– De ser inte jättebra ut, men de har inte blivit krossade eller repade, säger Eric.
Han fortsätter sedan med att ta loss olika komponenter från motorn. När han till slut får syn på motorns våta kamrem ser han inga fel där heller.
– Den är inte jättedålig och verkar ha kvar sina tänder fortfarande, säger han.
Eric plockar loss kamremmen och ser då att den börjat ta skada, men inget verkar vara trasigt.
– Det är faktiskt inte så dåligt som jag trodde, säger Eric.
Det första riktiga felet med motorn upptäcker han när han tar loss topplockspackning som är en tätning mellan motorblocket och cylinderhuvudet.
– Motorn måste ha överhettas, vilket måste ha brutit ner topplockspackningen, säger han.
Enligt Eric ser både cylindrarna och kolvarna ut att vara i ett okej skick. Men när han ska ta en närmare titt på oljetråget får han en chock.
– Oj, det här luktar riktigt äckligt, usch, säger han medan han hostar. ‘
Han skruvar sedan loss oljepumpens kamrem, som är i ett sämre skick än den andra kamremmen, men tänderna verkar fortfarande sitta kvar.
– Tänderna sitter kvar, men på kanterna ser man att material har lossnat, säger Eric.
Eric summerar sedan sin undersökning såhär.
– Jag hade aldrig någonsin rekommenderat någon att köpa denna motor, säger han.
– Om du verkligen älskar din bil hade jag bytt ut den med en gång, säger han.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.