Spara tiotusentals kronor på din bilförsäkring. Experten Alrik Söderlind ger smarta knep efter jämförelse.
– Den ena är 20 000 kronor dyrare att försäkra per år. Inte klokt.
Att det skiljer några hundralappar i bilförsäkring är ingen nyhet. Men när det handlar om upp till 22 000 kronor per år för samma typ av bil blir det genast mer intressant. Motorprofilen Alrik Söderlind har jämfört priser och villkor hos några av Sveriges största försäkringsbolag.
– Du kan spara flera tusen kronor per år.
Alrik har jämfört premier för flera elbilar och några bensin- och dieselmodeller. Samma förare, samma ålder och liknande bostadsort. Ändå skiljer det kraftigt mellan både bilmodeller och försäkringsbolag. Tesla sticker ut.
– I mina exempel kostar det upp till 22 000 kronor per år att försäkra en Tesla Model Y. Det är mer än dubbelt så mycket som många andra elbilar.
Vad är det då som gör just Tesla så dyr att försäkra? Enligt Söderlind handlar det om tre saker:
– Tesla kräver att alla reparationer görs med originaldelar på deras egna verkstäder. Det driver upp kostnaderna. Och så har de mycket effekt, vilket nästan alltid gör försäkringen dyrare.
Men skillnaderna finns inte bara mellan bilmärken. Även vilket försäkringsbolag du väljer påverkar kraftigt. Ibland till och med mer än bilvalet i sig. Det varierar beroende på bil, ålder och var du bor. Det går alltså inte att säga vilket bolag som alltid är billigast.
Jämförelse av försäkringar – månadskostnad
Modell | Tr-Hans 30 år | Folksam 30 år | Tr-Hans 60 år | Folksam 60 år | Zmarta 60 år |
---|---|---|---|---|---|
Kia Niro EV | 715 | 784 | 717 | 719 | 813 |
Kia EV6 LR | 827 | 950 | 824 | 802 | 721 |
MG ZS | 738 | 771 | 704 | 717 | 639 |
Polestar 2 FWD | 976 | 1 143 | 960 | 965 | 997 |
Skoda Enyaq RWD | 928 | 913 | 928 | 842 | 631 |
Tesla Model 3 RWD | 1 157 | 1 868 | 1 050 | 1 477 | 1 681 |
Tesla Model Y AWD | 1 555 | 2 200 | 1 467 | 1 732 | 2 156 |
VW ID.3 | 857 | 835 | 855 | 356 | 642 |
VW ID.4 RWD | 868 | 888 | 854 | 402 | 693 |
Volvo EX40 AWD | 1 102 | 1 380 | 1 104 | 1 095 | – |
VW Golf 1,5 | 563 | – | – | 311 | 380 |
Toyota Corolla | 584 | – | – | 765 | 535 |
Volvo XC60 Diesel | 826 | – | 827 | 1 009 | 546 |
Volvo XC60 T8 | 1 076 | 2 200 | 1 062 | 1 727 | – |
Porsche Taycan | 1 968 | 4 689 | 2 200 | 3 578 | – |
Söderlinds undersökning visar också överraskande att jämförelsesajter inte alltid ger det bästa priset. I flera fall var det dyrare att teckna via exempelvis Zmarta än att gå direkt till bolagen själva. Zmarta erbjuder dock billigaste försäkringarna för sex av de undersökta bilmodellerna, Trygg-Hansa är också billigast i sex av kategorier medan Folksam bara är billigast i tre fall.
– När det gäller Zmarta hade de ofta väldigt höga självrisker. Ofta låg de på omkring 7 000 kronor, jämfört med andra bolag där självrisken låg runt 3 000 kronor. Man kan själv välja hur hög självrisk man vill ha och då går det att sänka premien lite grann. Men det är en balansgång.
Självrisken är viktig att ha koll på. Den går ofta att justera för att sänka månadskostnaden, men den påverkar samtidigt hur mycket du själv får betala vid en skada. Och det är inte bara elbilar som är dyra att försäkra. I jämförelsen kostade även Volvo XC60 T8 och Porsche Taycan över 2 000 kronor i månaden oavsett vilket bolag man väljer.
– Ska man försäkra sin bil bör man alltid kolla märkesförsäkringen. Men det betyder inte att den alltid är billigast. Volvia till exempel var inte det i mina exempel.
Att jämföra försäkringar är hela nyckeln. För de flesta gör det inte, visar klippet. Ett enkelt sätt att jämföra på är att kolla på Blocket efter liknande modeller.
– Gå in på Blocket och leta efter bilar som liknar de du är intresserad av. Ta registreringsnumret och jämför försäkringspriser hos flera olika bolag. Mata in alla uppgifter. Hur långt du kör, var du bor, personnummer med mera för att få fram prisuppgifter. Det kan ta några timmar men det kan vara väl värt tiden eftersom du kan spara flera tusen kronor per år genom att jämföra olika försäkringar.
Till sist vill Alrik Söderlind påminna om att ett högt pris ibland är en signal från försäkringsbolaget.
– Om en försäkring är väldigt dyr betyder det ofta att bolaget inte vill ha dig som kund. Det blir för stor risk och för dyrt för dem. De vill inte ha unga förare som kör sportigt och tar risker. Så ett högt pris signalerar helt enkelt: vi vill inte ha dig som kund.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.