Experten: Så kommer det gå för Tesla

Vanliga folkbilar knäcker Tesla. Elon Musks livsverk riskerar att åka ur högstadivisionen.
– De har vänt sig till en techpublik och nu har deras gloria rasat, säger Claes Hemberg, energiekonom på Nibe.

Tesla har förlorat kampen om de vanliga konsumenterna, tror energiekonomen. Elon Musk och hans vänner fortsätter vända sig till en liten klick av köpare. Under tiden mobiliserar kineserna och lanserar mängder med billiga elbilar.
– Pionjärsandan har försvunnit. Förväntningarna på att Tesla ska lösa alla världsproblem har rasat. Steget till folkbil har de inte lyckats med och de kommer att fortsätta vara en nischbil, säger Claes Hemberg.

Han har tittat på färsk statistik. Tesla har ramlat ner till fjärdeplats över de mest sålda elbilsmärkena i världen, enligt Claes Hembergs sammanställning. På samtliga medaljplatser finns kinesiska märken. 
– Tesla kan fortfarande sälja bilar. Men bara i år har de blivit omkörda av tre märken. Om man tänker på att de lett utvecklingen under tjugo år är det en ganska stor sak.

Tesla har lett utvecklingen i 20 år, men ekonomiexperten Claes Hemberg tror att de riskerar att åkaur högstadivisionen.

Kineserna når en bredare publik med sina märken. Snart kommer de att på allvar slå igenom i Europa. Ett exempel är Xiaomi som gått från att tillverka telefoner till att bygga bilar på bara ett par år.
– Om man tittar på kinesiska tillverkare så kommer de med en bredd i sitt modellprogram. De når alla plånböcker. Tesla däremot är fortsatt bara ett premiummärke  som riktar sig mot en enda kundkrets.

Europeerna är fortfarande hopplöst akterseglade. Bland de tio mest sålda bilmärkena är sju från Kina. En enda europé kommer in på topplistan.
– Det är faktiskt Volkswagen som sticker upp. I övrigt ligger tyskarna efter i allt som har med det moderna att göra. Medan kineserna satsar på mjukvara så är de fortfarande kvar i mekanikens tidevarv.

Claes Hemberg tror att Tesla kommer att fortsätta sjunka.
– Om man ser det som fotboll så riskerar Tesla att åka ur högstadivisionen. Förr förknippade man dem med elbilar, de var sinnebilden. Så är det inte längre. 

Svenska Volvo är inte heller med på tio i topp över världens mest sålda elbilar. 
– Nej, det signalerar att man måste vakna.

I Kina startar man hela tiden nya bilmärken. Alla drömmer om att slå igenom globalt. Claes Hemberg drar en historisk parallell. Han tror att det här kommer att förändras. 
– Sedan kommer de kinesiska bilmärkena också att gå igenom sitt blodbad. Där har man hundratals lokala bilmärken som riskerar att slås ut. Så var det i Sverige också i början av 1900-talet. Sedan blev det några få stora kvar, avslutar Claes Hemberg. 

Världens största elbiltillverkare första halvåret 2025 enligt Claes Hemberg

PlaceringBolag% Andel av försäljning första halvåret 2025Land
1BYD11Kina 
2SAIC-GM-Wuling8Kina 
3Geely8Kina 
4Tesla8USA
5Volkswagen 3Tyskland/EU
6XPeng 2Kina 
7Li Auto2Kina 
8Xiaomi 2Kina 
9Nio 1Kina 
10Leap Motor1Kina 

Källa: Clean Technica, Automotive, Elektrek (sammanställt av Claes Hemberg)

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt