Experten: Så kan elbilar sänka elpriset

Elbilarna kan rädda det svenska elnätet och stabilisera de svängande elpriserna. Det skriver Anna Werner, vd för Svensk solenergi i en debattartikel i Göteborgs-Posten.
– Vi har inte råd att låta elbilarna stå outnyttjade i framtiden och bara belasta elsystemet när de laddas.

Enligt en undersökning av Power Circle har Sveriges flotta av elbilar en energikapacitet på 12000 MWh. Samtidigt är det svenska elnätet överbelastat och Energimarknadsinspektionen har gett elbolagen i uppdrag att genom straffavgifter få konsumenterna att sprida ut sin konsumtion under dygnet.

Under hela hösten och vintern har elpriserna varit en av de hetaste frågorna i Sverige. Elpriset blir lågt som genomsnitt i december, men svängningarna är kraftiga.
– Återigen drabbas Sverige av kraftigt svängande elpriser. Det innebär inte bara en belastning för elkonsumenterna, utan är också ett tecken på att elsystemet inte är anpassat för dagens krav.

Polestar lyfts fram som ett bra exempel på en elbilstillverkare som satsar på V2G-teknik.

Anna Werner förstår inte varför svenskarna, som annars brukar vara teknikomhuldande, inte har tagit åt sig och utvecklat redan existerande metoder för att minska trycket på elnätet. 
– Trots att tekniken som kallas vehicle-to-grid redan existerar används den knappt i Sverige. Det innebär att de hundratusentals elbilsbatterier som står oanvända 95 procent av tiden inte bidrar till att lösa energisystemets utmaningar. 

Enligt Anna Werner kan man fulladda elbilarna när produktionen är hög och priset lågt. Sedan när belastningen på elnätet ökar, kan man använda bilarna som en resurs.  Anna Werner tar Nederländerna som ett bra exempel. Där har man i flera år använt en dubbelverkande teknik som gör att man kan använda elbilar och solceller i en kombination för att minska trycket på elnätet och samtidigt spara pengar.
– Smarta laddsystem som kopplar samman elbilar, solceller, hembatterier och elnät kan optimera och öka användningen av förnybar energi.

Hon tar Polestar och Volkswagen som bra exempel på biltillverkare som satsar på den nya dubbelriktade tekniken. Men det räcker inte, fler måste ta efter, enligt Anna Werner.
LÄS MER: