Teknikexperten Jason Fenske hyllar Porsches nya sextaktsmotor. Enligt honom är den revolutionerande motorn genial.
– Det är en väldigt häftig design som Porsche har tagit fram, säger Fenske.
På Youtubekanalen “Engineering Explained” förklarar och undersöker Jason Fenske olika tekniska uppfinningar. I sitt senaste klipp djupdyker han i Porsches nya 6-taktsmotor som företaget tog patent på förra året. Experten hyllar motorn och kallar dess design för genial. Han förklarar dessutom hur den fungerar och varför den är så smart.
– Det lättaste sättet att beskriva motorn är att se den som en kombination av en fyrtaktsmotor och en tvåtaktsmotor, säger Fenske.
I dag är de flesta förbränningsmotorerna av typen fyrtaktsmotorer. I fyrtaktsmotorn går det fyra takter för att genomföra en arbetscykel. Denna cykel upprepar sig hela tiden som en serie. Arbetscykeln består av en insugstakt, kompressionstakt, förbränningstakt och utloppstakt. Arbetstakten är den som trycker kolven nedåt och omvandlas till en roterande rörelse i vevaxeln genom vevstaken. Men i Porsches nya design har ytterligare en kompression och ett kraftslag lagts till. Detta ska göra så att motorn får sex individuella slag som kan delas upp i två trekvartssekvenser.
– I en vanlig fyrtaktsmotor har kolvarna en högsta punkt och en lägsta punkt, men i Porsches nya motor finns det två av dessa punkter. Det finns alltså två högstapunkter och två lägstapunkter så att kolven kan röra sig mellan dessa punkter, säger experten.
Det som möjliggör att kolvarna har flera olika punkter är att motorn har en vevaxel som snurrar på en ring med två koncentriska cirklar.
– Mycket av magin bakom den här motorn handlar om hur mycket kolvarnas rörelse upp och ner varierar, fortsätter Fenske.
Fenske hävdar att motorn har flera enorma fördelar. Den mest uppenbara enligt honom är att den kommer att kunna ge mer kraft jämfört med dagens motorer. Enligt honom skulle sextaktsmotorn ge ungefär 23 procent mer kraft än en fyrtaktare.
– Det här gör det möjligt att öka kraften avsevärt, säger han.

Fenske tror dessutom att motorn kommer att vara mer effektiv och bränslesnål än dagens motorer. Samtidigt är inte allt med Porsches nya sextaktsmotor helt självklart heller. Enligt experten har den tre stora utmaningar som Porsches ingenjörer måste hitta en lösning på.
– Det mest uppenbara problemet är hur mycket den kommer att kosta och hur komplex den är, säger han.
Han tror dessutom att motorn kan få problem med att klara av dagens utsläppskrav. Fenske hävdar att det tredje problemet med motorn kommer att vara att hitta rätt balans för den.
– Det ska bli väldigt intressant att se hur de balanserar detta för att få motorn att fungera, avslutar Fenske.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.