Experten om nytt priskrig på elbilar: Når inte Sverige

Europeiskt priskrig väntas på elbilar nästa år. När EU:s utsläppsregler stramas upp måste tillverkarna sälja fler. Men experten Ronny Svensson på Ynnor AB tror inte att det når Sverige.
– Jag tror istället att man kommer att försöka hyra ut bilarna, säger han.

Nästa år stramas utsläppsreglerna åt för biltillverkarna i EU. De måste sänka sina genomsnittliga CO2-utsläpp på de sålda bilarna till 93,6 gram, annars riskerar man miljardböter.
– Jag tror inte att det kommer att bli så i Sverige, inte det första halvåret i alla fall. Vår marknad är för liten, det räcker med att sälja laddhybrider här för att nå målen, säger Ronny Svensson.

Biltillverkarna sitter på stora lager osålda elbilar. Nästa år måste dessa säljas för att nå målen. I Tyskland spår experterna att det blir ett blodigt priskrig på elbilar när biltillverkarna måste sälja fler elbilar och färre bilar med förbränningsmotorer.
– I Sverige är den privata marknaden så liten nu att det inte kommer att påverkas. Inom företagsvärlden däremot är det annorlunda, där måste man köpa elbil för att nå upp till nyckeltalen för utsläpp, säger Ronny Svensson.

Delar av Teslas osålda lager utanför Berlin.

Han är heller inte lika säker på att det kommer att bryta ut ett priskrig.
– Det är en sanning med modifikation att de måste sälja fler elbilar. Jag tror istället att man kommer att försöka hyra ut bilarna, säger Ronny Svensson.

Biltillverkarna måste sänka sina nyckeltal. Om de inte får ut fler elbilar kan andra modeller få stryka på foten.
– Alternativet är att de då måste sluta sälja de där riktigt roliga bilarna, men det vill man inte, för det är där tillverkarna tjänar sina pengar, säger Ronny Svensson.

Så här låg biltillverkarna till under 2023 i förhållande till det nya CO2-målet 2025. Sedan dess har elbilsförsäljningen gått ner.

Många privatpersoner ser ingen nytta av att köpa en elbil.
– För vanliga människor lönar det sig inte att köpa en elbil i dag, det finns inga subventioner, det är företagen som har en nytta med det, säger Ronny Svensson.

Bilbranschen är i stor kris. Ronny Svensson spår i kristallkulan att nästa år kommer att innebära stora förändringar.
– Vi får se hur många bilhandlare som har gått i konkurs om ett år. Säljarna går på provision och säljer de inga bilar får man ingen lön, sedan står de där med dyra lokaler och andra kostnader, säger Ronny Svensson.

Han lägger allt ansvar över elbilskaoset på makthavarna.
– Detta med elbilar är ett politiskt projekt, de har skapat en marknad som är dopad av olika subventioner, någon måste ta ansvar, säger Ronny Svensson.

Laddstolpar saknas i många orter utanför de stora städerna. Det är en sådan sak som får många att tveka på att investera i en elbil.
– Man kan inte gå in i ett sådant projekt utan att få ordning på en sådan sak som laddstolpar, man måste vara bättre förberedd, säger Ronny Svensson.

Från politiskt håll har man försökt styra in utvecklingen mot fler elbilar. Enligt Ronny Svensson har man agerat hals över huvud.
– Plötsligt märker man att det kostar för mycket pengar med alla subventioner och då blir det en tvärnit. Sedan är de förvånade över att man inte säljer några elbilar, säger Ronny Svensson.

Han ser däremot en fin framtid för laddhybriderna.
– Jag tror de kommer att vara intressanta fram till årsskiftet, men sedan kommer det en gräns, säger Ronny Svensson.

Vägtrafikskatten höjs i två omgångar 2025 och sedan 2027. Då kommer det att bli väldigt dyrt att köpa en ny bil som inte släpper ut mycket små mängder koldioxid.
– Efter det kommer laddhybrider med kapacitet på fyra mil att vara helt ointressanta, det blir för dyrt, säger Ronny Svensson.

Moderna laddhybrider med bättre effekt kommer fortfarande att ha en marknad. Allra helst så länge det saknas laddstolpar.
– Laddhybrider som kan ta sig tio mil eller längre kommer att vara intressanta för köparna, där finns det absolut en framtid, säger Ronny Svensson.

Han skräder inte orden i sin kritik mot hur övergången från fossila bränslen till el har gått till.
– Det är helt otroligt hur det här har skötts av politikerna, det skulle vem som helst som har läst en grundkurs i nationalekonomi kunnat förstå, det handlar om utbud och efterfrågan, säger Ronny Svensson.

Ronny Svenssons företag Ynnor kommer nu att arrangera en stor utbildningsdag om elbilens framtid i Stockholm den tolfte september som heter “Elbilens vara eller icke vara”.
LÄS MER: