Tekniske experten backar upp Däckbranschen. Nya omtvistade rådet vid däckskifte har vetenskaplig grund.
– Rent tekniskt så är det korrekt. Det kan bli fel moment när man drar åt ett fästelement på en gänga som är smord, säger Carl Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.
Nyligen skickade Däckbranschens informationsråd ut en remiss. I den står nya rekommendationer vid däckskifte. Branschen vill att alla tillsammans ska verka för att man ska sluta smörja hjulbultar vid däckskifte.
– Det är för att om man smörjer en bult och sedan drar åt med ett fälgkors är det lätt att man drar över sträckgränsen och då fungerar inte bulten längre och däcken kan falla av, säger experten Lasse Dahlqvist.
Det här har skapat stor ilska och debatt bland Carups läsare.
– Däckbranschens nya råd är till stor del ren smörja. Felet är att man inte använder momentnyckel och att man inte smörjer med rätt medel, skriver en läsare.

Denne får stöd av en annan uppretad läsare. Det är många som vägrar att gå med på de nya kraven.
– Hela den här övriga biten med sträckgräns och moment känns som det har blivit helt förvirrat och definitivt inte utrett, skriver en annan läsare.
M Sverige är en av organisationen som fått remissen. Där delar man däckbranschens åsikter. Men det finns undantag.
– I andra fall ska man göra precis det, men då anges det i tekniska reparationsinstruktioner, vilket smörjmedel som ska användas, och exempelvis för topplocksbultar till diverse äldre bilmodeller, säger Carl Erik Stjernvall.
Enligt däckbranschen behöver bultarna inget fett. Det försvinner av värmen från bromsskivorna. Men det budskapet går inte hem i stugorna.
– Utan fett på hjulbultarna efter en hel vintersäsong skulle bulta oxidera fast i hjulnavet och då måste man antingen byta hjulnav eller plocka bort navet och borra ut bultarna,jag ser det här som att däckbranschen vill mer jobb och tjäna mer pengar, skriver en läsare.
Många använder koppar eller zinkpasta. Men experterna tycker inte att man ska använda sig av det heller.
– Traditionellt har tipsen kring hjulskiften aldrig gått ut på att smörja gängorna, utan om att applicera exempelvis kopparpasta i syfte att motverka korrosion och hjulbultar som fastnar på grund av korrosionsskador orsakade av fukt eller vägsalt. Men även kopparfett har förstås i viss mån en smörjande egenskap, säger Carl Erik Stjernvall.
Tiderna förändras. Därför skiftar också råd och rekommendationer vid däckskifte.
– En annan skillnad är att vi numera ofta kör med lättmetallfälgar. Dessa kan vara mer känsliga för att sitta fast med precis rätt moment för att inte ta skada, till skillnad från gamla tidens pressade plåtfälgar som inte är lika känsliga för avvikelser i åtdragningsmomentet, säger Carl Erik Stjernvall.
Däckbranschen var medvetna om att detta skulle väcka reaktioner.
– Det tar alltid tid att införa nya idéer, det finns många gudar i det här ämnet, säger Lasse Dahlqvist.
Många bilägare är misstänksamma mot däckfirmorna.
– Det stora problemet är att vissa däckfirmor slarvar med åtdragningsmomentet och informerar inte om att känna på bultarna efter ca 10 mil.
Jag har alltid bytt hjul själv, smörjt bultarna och har aldrig tappat nåt hjul sedan jag tog mitt körkort 2008, skriver en läsare. Det verkar som om de som vant sig vid smorda bultar och muttrar, de kommer att fortsätta i den stilen.
– Min farbror startade en verkstad på 1960-talet. Jag lärde mig av honom att smörja mutter och bult. Så har jag gjort i över 40 år och kommer att fortsätta med det, avslutar en läsare.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.