Stålbadet i bilbranschen fortsätter under 2025. Krisen är långt ifrån över enligt experten på bilekonomi. Han tror att försäljningen faller till en ny bottennivå.
– Jag tror att det kommer att säljas omkring 250 000 bilar i år, ungefär 65 procent av dem är mot företagsmarknaden, säger Ronny Svensson.
Nu har vi precis sparkat igång det nya året. Storhelgerna ligger bakom oss och många känner sig lite lönnfeta och halvfattiga efter alla utsvävningar. Samtidigt ängslas en hel del ute i stugorna över hur bilåret kommer att bli.
– Om vi ska titta på elbilarna så är det två parametrar. Den första handlar om prislappen, den tror jag kommer att bli lägre. Men sedan hänger det också på politikerna, både här hemma i Sverige, men också utomlands, säger Ronny Svensson som är expert på bilekonomi och hjälper många företag med deras bilval.
Ronny Svensson skickar en uppmaning till politikerna. Om de sköter sina kort rätt kan den gröna omställningen gå snabbare. Nyligen lade han också ut ett omdiskuterat filmklipp på Alriks Bilar, där Ronny berättar om sin oro för framtiden.
– Om de kan förmedla framtidstro istället för osäkerhet kan det bli ett bra år med fina priser på elbilar för vanligt folk.
De allra flesta bilar som säljs 2025, kommer att gå till företagen. Ronny Svensson tror på ett betydligt sämre år än vad branschorganisationen Mobility Sweden förutspått. De tror på 275 000 sålda bilar.
– Jag tror att det kommer att säljas omkring 250 000 bilar i år, ungefär 65 procent av dem är mot företagsmarknaden. Här är det elbilarna som gäller. Många företag har upphandlingskrav att vara koldioxidneutrala.
Företagen vet att framtiden är dyster för förbränningsmotorerna. Experten förutspår bränslepriser på uppemot 35 kronor per liter om några år.
– Företagen är mer långsiktiga. Vi ska tänka på att drivmedelsmarknaden ser helt annorlunda ut om tre eller fyra år.
Företagen är också de som håller igång bilhandeln under tuffa tider. De fungerar som en konstgjord lunga.
– Det fina med den här marknaden är att de byts ut när det är dags. Bilhandlare som har goda företagskontakter och kan sälja till dem, kommer också att bli de stora vinnarna i år.
– Men vi kommer att fortsätta se flera konkurser bland bilhandlare. Men det är den sista utvägen. Vi kommer också att få uppleva rekonstruktioner och nedläggningar på mindre orter. Det är väldigt dyrt att hålla bilhallar.
Enligt experten kommer det att bli en stor ändring på vilka bilar som tjänstebilsåkarna får beställa.
– Här kommer vi att få se en förändring. Här är det företagen och inte föraren som bestämmer vilken bil som ska köpas. Det är företaget som tar initiativ av vad som ska köpas när det blir tuffare tider. Det kommer att bli mer uppstrukturerat vilka bilar man får välja som tjänstebil. Jag tror att företagen kommer att visa en lista på bilmodeller, så man får välja utifrån den.
Vanliga konsumenter däremot kommer att tveka inför ett bilköp. Men det finns en sorts bil som ändå kommer att locka dem i år.
– Bland privatköparna är det stor osäkerhet. Många undrar var de ska lägga pengarna och en elbil verkar osäkert. Därför tror jag att många satsar på laddhybrider istället. På kort sikt kommer det att vara en vinnare på privatmarknaden.
Expertens bästa tips för den som går i bilköpartankar 2025. Ett märke som nyligen släppt fullutrustade business-versioner med upp till 142 000 kronor i rabatt.
– Leasa en Polestar, den är väldigt aggressivt prissatt. Hur de ska få ihop ekonomin förstår jag inte, men det är väl heller inte mitt problem.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.