Experten: Detta sparar enormt på dina däck

Många svenskar hoppar över hjulinställningen på bilen. Men det kan bli ett ödesdigert misstag som kan slita ner viktiga delar i din bil och bli dyrt för plånboken.
– Det sparar enormt på däcken om det är rätt gjort, säger däckexperten Lasse Dahlqvist.

Det är lätt att tänka att hjulinställning är något man kan hoppa över. Bilen rullar ju, däcken ser okej ut och du har annat att lägga pengarna på. Men det kan bli en dyr genväg – både för plånboken och säkerheten.
– Många blandar ihop balansering och hjulinställningar. Men det är inte alls samma sak, balanseringen är bara till för att bilen inte ska skaka, säger däckexperten Lasse Dahlqvist.

Ungefär hälften av svenskarna lämnar in bilen vid hjulskifte och det är vanligt att man samtidigt beställer en balansering. Men enligt Dahlqvist är det ett misstag att tro att det räcker. Hjulinställningen är det som avgör om hjulen pekar helt rätt, det påverkar både hur bilen rullar och hur däcken slits.

Exempel på hur en hjulinställning går till.

När hjulen är felinställda börjar bilen dra snett, ratten känns kanske aldrig helt rak eller så måste du hela tiden småjustera för att hålla kursen. Känslan i ratten kan bli lös eller “svampig” och i värsta fall börjar bilen vibrera i högre hastigheter. Allt detta påverkar hur trygg bilen känns. Särskilt i motorvägsfart eller på dåligt underhållna vägar.

– När det kommer till hjulinställningarna sparar det enormt på däcken om det är rätt gjort. Med dåliga hjulinställningar känner du av det på dåliga vägar eller vid gropar och spår i vägen, säger Dahlqvist, som har arbetat med däck i hela sitt liv.

Dåligt inställda hjul sliter även på andra delar som stötdämpare eftersom bilen får jobba mer.

Om du ofta kör på ojämna vägar, ner i potthål eller har råkat slå i en trottoarkant är det extra stor risk att inställningarna har ändrats. Då får fjädring och styrning jobba hårdare för att hålla bilen i schack, vilket sliter ner stötdämpare och andra delar snabbare än nödvändigt.

Och det finns ännu ett skäl att vara uppmärksam för hjulinställningarna påverkar bränslekostnaden. När hjulen inte rullar optimalt skapas motstånd som gör att motorn får arbeta mer. Det kan leda till uppåt tio procent högre bränsleförbrukning, något som snabbt blir kännbart för den som kör mycket.

Eftersom det inte finns någon varningslampa som säger att hjulinställningen är fel gäller det att själv vara uppmärksam. Ojämnt slitna däck, en ratt som står snett trots att du kör rakt eller en bil som drar åt ena hållet är tydliga signaler.

– Jag skulle rekommendera alla att göra en hjulinställning efter 3 000 mil. Detsamma gäller om du har kört ner i ett potthål eller mot en kant, då kan man vara säker på att inställningarna har ändrats och det är dags att göra en ny, säger Lasse Dahlqvist.

Att kontrollera hjulinställningen är inte särskilt dyrt och tar inte lång tid hos en kunnig verkstad. Men det kan göra stor skillnad. För bilens livslängd, din säkerhet och din plånbok. Det kan faktiskt vara en av de smartaste bilinvesteringarna du gör i år.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt