Experten avslöjar: 7 vanliga missar vid bankörning

Att köra på bana är en dröm för många men det är också lätt att göra fel. Här är de sju vanligaste fällorna vid bankörning.
– Det blir system overload för många, säger instruktören Stefan Wall-Qvist.

Att köra fort på bana handlar inte bara om bilen. Det handlar om föraren, tekniken och förståelsen för hur bilen reagerar under press. Det är just det Avancerad förarkurs vill lära ut. Du kan också ha nytta av det vid vanlig körning i trafik.
– Du vet vad din bil gör när den är på gränsen. Om något händer, kan du hantera det, säger Stefan Wall-Qvist som är en av instruktörerna på Avancerad förarkurs.

Sedan starten 2001 har kursen hjälpt över 800 personer att utveckla sina färdigheter. Från nybörjare som testar sin första bankörning till mer erfarna förare som vill kapa tid på varvet och bli säkrare bakom ratten. Målet när man grundade det var att skapa en kurs där man blir snabbare och säkrare med sin egen bil – och som ger möjlighet att ta racinglicens på köpet.

– Vi delar egentligen in deltagarna i två grupper. Antingen nybörjare som kanske varit på två–tre bankörningar och börjar känna bilen, eller mer avancerade som har koll på trafik, spårval och sin egen bil. I början är det mycket att ta in. Det blir system overload för många, berättar Stefan.

Kursen är upplagd så att deltagarna kör med sin egen bil. Allt från standardbilar till banpreppade sportbilar. Alla bilar måste vara registrerade och försäkrade, och det är tillåtet att köra med R-däck. Under dagen får deltagarna träna på allt från bromsning och kurvtagning till att hitta jämnhet i körningen och att hantera bilen på gränsen.

– Det är ingen som kör fort från våra bankörningar i början, för då är man helt mätt. Men du får prova att hantera bilen när den är på gränsen. Det handlar inte om att köra snabbt från start, utan om att förstå bilen och vad som händer när något oväntat sker, säger Stefan.

Foto: Avancerad förarkurs

Kursen tar emot både nybörjare och mer avancerade förare. Oftast rör det sig om sportbilar som AMG, Porsche och Mustang. Men ibland kan det vara en Volvo V70 – och de har även haft en ägare med en Tesla Plaid. Men just elbilar kan vara extra utmanande på bana.
– Den går bra, men batterierna tar slut snabbt när man kör på max. Just i det fallet så räckte inte bromsarna heller riktigt, jag tror att ägaren uppgraderade dem efter, säger Stefan.

Under intervjun beskriver Stefan flera vanliga misstag som nybörjare gör.
– Första misstaget är att bromsa för tidigt. Det gör nästan alla. Många tror att man ska börja bromsa långt innan kurvan, men bromsarna fungerar mycket bättre vid kraftig inbromsning under kort tid. Då hinner de också kylas mellan varven.

Han fortsätter:
– Det andra är ryckigt körsätt. När man försöker köra sportigt på banan med små ryck i ratten sladdar bilen. Att köra fort handlar om mjuka, små rörelser.

Felaktigt däcktryck, gammal bromsolja och låg ingångshastighet i kurvorna är också vanliga misstag.
– Många tror att man ska gasa sig ur kurvan genom att åka långsamt in, men för att köra fort måste du ha hög ingångshastighet. Då blir utgången stabil och kontrollerad.

Foto: Avancerad förarkurs

Ojämn körning är ett annat återkommande problem.
– Vi brukar dela in förare i ‘Rallykalle’ och ‘Fina Fredrik’. Rallykalle varierar fart och bromspunkter, medan Fina Fredrik är jämn. Jämnhet är nyckeln på bana, och vi tränar mycket på att bromsa på samma punkt varje varv.

Sportläget på bilen kan också ställa till det. Det ska man absolut inte slå på.
– Många sätter på sportknappen för att känna sig snabbare. Problemet är att gaspedalen blir extremt känslig – 2 mm gas känns som 20 mm. Då kan du inte balansera bilen i kurvorna, förklarar Stefan.

Till sist finns en psykologisk paradox: när du blir snabbare måste du börja bromsa tidigare.
– Ju fortare du kör, desto högre blir utgångshastigheten ur kurvan. Då måste du bromsa tidigare nästa varv. Det tar ett tag innan man förstår det, men det är avgörande för att behålla kontrollen.

Efter en dag på bana märker instruktörerna tydligt hur deltagarna utvecklas.
– Du ser det från en rädd, osäker förare till någon som bara vill ut igen och testa spårval och hastigheter. Nybörjare kan kapa fem–tio sekunder på bara en dag. Det är jättetillfredsställande som lärare.

Att gå kurs hos Avancerad förarkurs handlar alltså inte bara om fart. Det handlar om att förstå bilen, utvecklas som förare och våga testa gränserna på ett säkert sätt. Tre gånger om året hålls kurser på Gelleråsen, Sviesta i Linköping och Kinnekulle. Och redan 11 september hålls nästa kurs.

De 7 vanligaste misstagen vid bankörning – och hur du undviker dem:

  1. Psykologisk paradox – bromsa tidigare när du kör fortare
    När du ökar utgångshastigheten ur kurvorna tror många att de kan bromsa som tidigare, men då blir det farligt. Ju fortare du kör, desto tidigare måste du bromsa nästa varv. Det kan kännas kontraintuitivt i början, men det är avgörande för att behålla kontroll och inte överbelasta bilen.
  2. Bromsa för tidigt
    Många nybörjare bromsar långt innan kurvan eftersom de känner sig osäkra. Problemet är att bromsarna då arbetar mindre effektivt och kan bli varma snabbare. Lösningen är att bromsa kraftigt under kort tid, så kallad “hårt men kort”. Då hinner bromsarna kylas mellan varven och du får bättre kontroll i kurvan.
  3. Ryckigt körsätt
    Att försöka “köra sportigt” med små ryck i ratten eller gaspedalen leder ofta till att bilen sladdar, särskilt när den ligger nära greppgränsen. Hemligheten är mjuka och jämna rörelser. Ratten, gasen och bromsen ska hanteras med precision. Ju mer konsekvent du är, desto stabilare blir bilen.
  4. Fel däcktryck och bromsolja
    Rätt däcktryck är avgörande för grepp och stabilitet. För högt tryck gör att däcken blir hårda och tappar fäste, medan gammal bromsolja kan koka och minska bromsförmågan. Kontrollera alltid däcktryck och bromsvätska innan varje körning, och justera däcken när de är kalla för att få bästa resultat på banan.
  5. För låg ingångshastighet i kurvor
    Många nybörjare försöker gasa sig ur kurvan genom att komma långsamt in. Problemet är att det blir svårare att accelerera kontrollerat och att bilen tappar stabilitet. Lösningen är att hålla en högre ingångshastighet, bromsa på rätt punkt och sedan gasa jämnt ur kurvan. Då blir både körning och varvtider bättre.
  6. Ojämn körning
    Ojämnhet är ett klassiskt misstag: bromspunkter, spårval och fart varierar mellan varven. Det gör det svårt att hitta flow på banan och att förbättra varvtider. Träna på att göra samma rörelser varje varv, hitta en fast bromspunkt och håll konsekvent spårval. Jämnhet ger stabilare bil och snabbare varv.
  7. Felaktig användning av sportknappen
    Många aktiverar sportläge för att känna sig snabbare, men gaspedalen blir extremt känslig – små tryck ger stora effekter. På bana blir det svårt att balansera bilen och accelerera jämnt. Tipset är att stänga av sportläget, åtminstone tills du känner bilen väl och kan hantera den på gränsen.
    Källa: Avancerad förarkurs

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt