Däckexperter avråder från att byta till vinterhjul själv på elbilar. Det finns risk för livsfara och dyra skador om du gör fel.
– Om du skadar batteriet och cellerna börjar läcka kan det uppstå brand, säger Dennis Alexis, Operativt ansvarig på Scandinavian Tire & Rim Organization.
Om tre veckor infaller den första december. Sedan är det fram till 31 mars lag på att ha vinterdäck. Många vill spara några hundralappar med att byta till vinterhjul själva. Men har du en elbil kan det bli livsfarligt – om du inte vet vad du håller på med. Det är också risk att skada underredet för den okunnige.
– Det är superviktigt att man inte lyfter en elbil fel. Om man skadar ett batteri och det uppstår en läcka på cellerna finns det stor brandrisk. Branden behöver inte uppstå direkt, det kan ta några dagar och när den börjar är det mycket svårt att släcka den, säger Dennis Alexis.
Om du har en elbil är det lämpligt att vända sig till en seriös däckverkstad. Det menar experten som menar på att konsekvenserna vid ett fel kan bli värre än bara materiell skada. Många elbilar har speciella lyftpunkter. Du kan också behöva ha speciella lyftpuckar för att inte skada bilen.
– Med den här explosionen av elbilar och hybrider har man gjort bilarna tyngre. Då måste du ha nya däckkonstruktioner som klarar vikt och hastighet. Det ställer samtidigt krav på kunnande från de som sköter däckskiftet, därför skulle jag vilja se att de som sysslar med detta har en utbildning och att verkstäderna blev auktoriserade, säger Dennis Alexis.
Eftersom elbilarna är tyngre och har en annan och känsligare konstruktion i underredet är själva upphissandet mer komplicerat. Många elbilar kräver att båda lyftpunkterna hissas upp samtidigt.
– Det kräver att man har mycket kunskap och följer rekommendationer. Men det finns inget förbud mot att byta själv, säger Dennis Alexis.
Han varnar ändå för att försöka byta däcken på din elbil. Den snabba besparingen kan istället sluta i en sur utgift på många tusentals kronor. Det gäller också att ha en rejäl domkraft som klarar den större belastningen som en tyngre elbil innebär.
– Den allmänna rekommendationen är att alltid åka till en däckverkstad. Om det blir fel kan annars försäkringsbolaget peka på att det inte utförts fackmannamässigt, säger Dennis Alexis.
Om du ändå vill byta däck på din elbil så krävs det en hel del förberedelser och verktyg. Se till att ha en CE-certifierad domkraft som klarar bilens vikt med marginal. Och använd en momentnyckel när du drar åt hjulbultarna. Och läs noga vad som står i bilens instruktionsbok.
– Då ska du se till att följa alla instruktioner som finns och dessutom göra det mycket noggrant. Se också till så att du hissar upp bilen på rätt sätt utan att skada något. Sedan ska man givetvis vara noggrann så att den står stadigt på underlaget, så att bilen inte faller över dig, säger Dennis Alexis.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.