Motorexperten Grant varnar för de fyra värsta motorerna du ska hålla dig borta från. De har alla stora kvalitetsproblem som kostar väldigt mycket att reparera.
– Vi ska gå igenom de sämsta motorerna som du kan hitta på begagnatmarknaden, säger han.
På Youtubekanalen “Scottish Car Clan” har Grant listat några motorer som han anser att köpare ska se upp för när de tittar på begagnade bilar. Många av motorerna hyllades och fick positiva recensioner när de debuterade, men ju längre tiden har gått, desto fler negativa erfarenheter för ägarna har dykt upp.
– Mitt bästa tips är att du ska undvika alla dessa motorer som om de vore en pest, säger han.
Den första motorn experten inte ens hade rört med en stång är Jaguar och Land Rovers 2,0-liters Ingenium-dieselmotor. Motorn finns i flera modeller från märkena och har haft problem med med oljan och kamkedjan.
– De är några problem med den här motorn. Jag hade inte rekommenderat den till någon, säger Grant.
Den andra motorn han varnar för är Fords 1.0 Ecoboost-motor. Den har en kamrem som går i olja och lätt går sönder på grund av det. Att reparera den trasiga kamremmen tar cirka sex timmar och kostar ungefär 25 000 kronor. Tidigare har även NAF:s expert Benny Christensen varnat för Ecoboost-motorn.
– Vi får hoppas att den som kom på motorns design inte har något jobb kvar, säger han.
Den tredje motorn Grant varnar för är Stellantis Puretech 1.2-motor som delar samma design som Fords Ecoboost-motor. På Carup har vi tidigare skrivit om hur motorn hyllades och utsågs till Årets Motor flera år i rad av olika experter. De trecylindriga motorerna med 1,0- och 1,2-liters slagvolym blev kända för att vara både ekonomiska och kraftfulla på samma gång, vilket gjorde dem väldigt populära.

Motorerna finns i olika modeller från Peugeot, Opel och Citroën. Men trots lovorden skulle det snart visa sig att Puretech-motorernas design inte var helt klockren. Något som Grant varnar för.
– Puretech eller Pure “skräp”, som den brukar kallas i industrin, säger han.
Den sista motorn experten varnar för är äldre typer av Mazdas Skyactiv-motor. De motorer av denna typ som tillverkades mellan 2010 och 2014 kan få ett problem med insugsröret till oljepumpen. Röret blockeras lätt, vilket leder till att motorn inte får tillräckligt med olja.
– Motorn har också problem med kamkedjan och turbon, säger han.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.