Expert varnar för kinesiska bilar – kan bryta mot GDPR

En norsk författare varnar för kinesiska elbilar. Enligt honom vet vi alldeles för lite om hanteringen av alla data som samlas in från moderna bilar. Om data skicka ut från EU bryter bilarna mot GDPR.
– Ingen kan säga att det inte går att hacka bilen, säger författaren Eystein Hanssen, till Motor.no.

Eystein Hanssen skriver i sin bok “Jag har inget att dölja” att information från bilen och mobiltelefonen tillsammans utgör en nästan komplett bild av hur du lever ditt liv. Därför känner sig författaren oroad över vad som händer med datan som samlas in av bilarna. Enligt honom utgör tekniken en säkerhetsrisk.
– Det som diskuteras i mindre utsträckning är regelverket för hur den här informationen samlas in och förvaras – och vad som görs med den, säger Eystein Hanssen, till Motor.

Det är förbjudet att skicka personuppgifter ut ur Europa, enligt GDPR, men författaren hävdar att  det inte går att säkerställa eftersom bilarna går att hacka. Eystein Hanssen tycker att man ska se bilen på samma sätt som en dator.
– Om du går in i en hiss och det finns en övervakningskamera i hissen måste inspelningen raderas efter tre månader. EU:s regler säger det. Det är möjligt att samma sak gäller för bilar, men var lagras informationen? Från en kinesisk bil? Från en Tesla? Går någon av uppgifterna till USA?, säger han till Motor.
LÄS MER OM INTERVJUN MED FÖRFATTAREN HÄR: LÄNK TILL MOTOR

Vi Bilägare undersökte en MG-Marvel för två år sedan. Det visade sig då att bilen hade en direktkontakt med en kinesisk server.

Tidningen Vi Bilägare utförde en undersökning tillsammans med IT-säkerhetsstudenter vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm för två år sedan där de testade en MG-Marvel som då var i direktkontakt med en kinesisk server. MG tillhör den statligt ägda SAIC-gruppen. Kinesiska myndigheter anser själva att anklagelserna om att kinesiska bilar skulle vara en säkerhetsrisk är en “ogrundad konspiration”, enligt NRK.
– Om du kör en kinesisk bil där all information kan hämtas från de kinesiska myndigheterna kan de samla synintryck från områden som de tycker är intressanta. De vet mycket väl att det är möjligt, säger,  Eystein Hanssen, till Motor. 
LÄS MER: