Expert om Koenigseggs vågade satsning: ”En risk”

I dag släpptes Koenigseggs nya kollektion av bilvårdsprodukter. Men lanseringen kan vara ett risktagande enligt experter. 
– De behöver rida på samma våg som deras redan starka varumärke gör, säger Douglas Lindevall, varumärkesexpert på Consid Communications.

Ghost Gleam är en serie bilvårdsprodukter från den exklusiva biltillverkaren. Det är Koenigsegg tillsammans med Tershine i Stockholm som utvecklat kollektionen. 
– Vi är så glada att få dela detta med alla era bilfans så att ni kan njuta av dessa produkter för era bilar också, säger Christian von Koenigsegg. 

Han har tidigare berättat i en intervju med Carup.se om idén bakom den här lanseringen. Koenigseggs vd fick tipset av sina söner, de tvättade bilen med Tershine och sa att det var bäst i världen. 
– Tillsammans med Tershine började vi skapa denna nya produkt skräddarsydda för våra behov men det är också användbart för andra bilar så därför släpper vi det till våra kunder våra återförsäljare men också för att du ska njuta av att rengöra din älskade bil, säger Christian von Koenigsegg.

Men samtidigt ger den hyllade bilmakaren sig ut på främmande mark. Koenigsegg har tidigare tillverkat bilar, nu ska man försöka sälja en ny produkt och då finns det risker. 
– Spontant skulle jag säga att det låter bra, men det beror på vilken ansats de tar, rätt förpackat utifrån deras starka varumärke kan det gynna både deras varumärke och deras nya produkt, säger Douglas Lindevall.

Men det gäller att Koenigsegg inte bara litar på att produkterna ska säljas av sig själv. 
– Om man misslyckas med design och produktplacering och inte sätter den i rätta sammanhang kan det misslyckas, säger Douglas Lindevall. 

Han tror att Koenigseggs nya bilvårdsprodukter kommer rätt i tiden. Men att det är viktigt att lanseringen förknippas med bilmärket, vars varumärke har en oslagbar gloria. 
– Bilvårdsprodukter har man klassiskt förknippat med Biltema. Men nu har det kommit nya och mer exklusiva produkter, det är en viktig ingrediens att vårda sin bil. Kan man därför rida på samma våg som sitt varumärke tror jag att det här kan bli en succé, säger Douglas Lindevall.

Bilgeniet i badorten Ängelholm verkar däremot inte särskilt bekymrad över att hans nya kollektion ska floppa. 
–Det är såklart något helt annat än att bygga bilar men det är väldigt relaterat till vad vi gör eftersom vi använder den här produkten varje dag och självklart är det superviktigt för oss att ta hand om våra bilar på bästa sätt så vi är väldigt glada över att kunna presentera dessa produkter som är skräddarsydda för våra bilar men som också fungerar för din favoritbil, säger Christian von Koenigsegg.

Ghost Gleam har fått den klassiska spökloggan som sitter på bakrutorna till Koenigseggs bilar. Den kommer från spökdivisionen som huserade på F10 i Ängelholm, samma lokaler som Koenigsegg bygger sina bilar.