EU:s okända gräns – då ska en avställd bil skrotas

Okända tidsgränsen för avställda bilar avslöjad i hemligt EU-dokument. Sedan skrotar EU dem. 
– Det kan bli beslutat snart, säger Henrik Nyberg på M Sverige. 

Nu får vi inte längre ha bilar avställda. EU-kommissionens hemliga förslag kan snart röstas igenom. Då kommer myndigheterna att börja jaga dem som har en bil undangömd i garaget.
– Rent spontant kan jag tycka att det är ett bra förslag. Man behöver komma åt det här problemet, säger Andreas Frössberg, vd för Sveriges bilåtervinnare. 

EU-kommissionen har ett förslag om att begränsa avställningstiden för bilar. Om det går igenom kommer det att slå hårt mot den svenska veteranbilsrörelsen.
– Vi tycker det svenska systemet kring avställningar fungerar bra och ser inga anledningar till förändringar av detta. Det finns många fordon som inte används i daglig trafik som vinner på att kunna ställas av i perioder, säger Karl Ask, verksamhetschef för Motorhistoriska Riksförbundet.

Enligt ett nytt EU-förslag får bilar inte vara avställda längre än 10 eller 18 månader. Sedan ska de på skroten och återvinnas.

Hemliga uppgifter 

Uppgifterna är inte offentliga. Det är AI som hittar dem. Det står i konsiliedokument 10092-2025 ett förslag om att man ska begränsa tiden för hur länge bilarna ska vara avställda.
– Fastställ en maximal varaktighet för avställning kan var ett år eller 18 månader, varefter fordonet antingen måste omregistreras, permanent avregistreras som ett utrangerat fordon och skickas till en auktoriserad behandlingsanläggning, eller på annat sätt formellt omhändertas, står det i dokumentet.

Om det går igenom innebär det att alla bilar får en begränsad period som de får stå avställda. I Sverige har vi en motorhistorisk tradition. Intresset för veteranbilar kan liknas vid en folkrörelse. 
– Det cirkulerar ett antal olika förslag. Jag kan inte kommentera det eftersom det inte finns beslut. Men ett beslut borde komma snart. Däremot kan vi se att det svenska systemet med avställning har stora fördelar mot avregistrering. Då riskerar man att förlora kontrollen över bilarna eftersom de försvinner ur rullorna, säger Henrik Nyberg från M Sverige.  

Skrotningsbranschen vill ha fler bilar

Bilåtervinnarna har ont om material. Svenskarna är dåliga på att skrota sina gamla bilar. Samtidigt blir den nationella fordonsflottan allt äldre. I flera EU-länder har skrotningsbranschen och myndigheter tryckt på för att tvinga folk att skrota bort sina föråldrade fordon.
– Vi har 900 000 bilar i Sverige som varit avställda i över två år. Det är på tok för länge. Sammanlagt finns det 1,4 miljoner avställda bilar i Sverige. Det här är något som man behöver göra något åt, säger Andreas Frössberg. 

Veteranbilsrörelsen är mycket kritisk. Deras medlemmar har ofta bilar avställda under längre perioder. Om förslaget går igenom kommer det att slå stenhårt mot alla som sysslar med entusiastfordon.
– Det är just det som är viktigt. Jag tycker att man ska ta hänsyn till vilket fordon det gäller. Om det är ett motorhistoriskt fordon så ska man kunna göra undantag. Är det däremot en skrotbil som bara står tycker jag att det här är bra, säger Andreas Frössberg. 

Förslaget hänger samman med EU:s nya förslag End of Life Vehicles (ELV). Det går ut på att man genom lagstiftning ska försöka skrota bort så många gamla bilar som möjligt. EU vill få bort bilar som blivit stående. 
– Grundidéen är bra, vi tycker också att man behöver få bort bilar som bara står. Men det måste anpassas efter svenska förhållanden, säger Henrik Nyberg.

Varje år passerar sex miljoner bilar i EU gränsen för ELV. Det vill EU-kommissionen komma åt och göra sig av med.
– Det behövs effektiva myndigheter som kan övervaka och se till att de här reglerna följs om de träder i kraft, står det i EU-dokumentet. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt