EU:s ändring: Så mycket höjs bensin och diesel

Katastrolarmet avblåst. Bensinpriset kommer inte att bli 35 kronor litern. Men vi kan ändå vänta oss en rejäl höjning av bränslepriserna om drygt ett år.
– På det här sättet mildrar man alla protester, säger Ronny Svensson, expert och konsult på Ynnor AB.

För ett par veckor sedan gick han ut med ett katastroflarm. Om EU:s utsläppsrättigheter slår igenom kunde bensin och dieselpriset bli 35 kronor litern. Då avrådde han alla från att köpa nya bensin- och dieselbilar.

Uttalanden gjorde många bilägare mycket oroliga. Allra helst på landsbygden. Där har elektrifieringen inte riktigt slagit till ännu.
– Hur tänker politikerna egentligen. Vi som bor i landsbygden behöver bilen men har inte råd med elbil. Hur ska vi göra? undrar en läsare. 

Våra läsare var inte ensamma. Över hela Europa har det protesterats mot EU:s planer att sälja utsläppsrättigheter. Ett beslut som kommer att ge utslag direkt vid bensinpumparna. Därför har flera tunga medlemsländer uppvaktat EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen och krävt att man ska riva upp eller ändra ETS2.
– Det här förslaget är rimligt och undviker att vi hamnar i en okontrollerad prishöjning, säger Federico Terreni, klimatchef på T&E, som är Europas ledande organisation för gröna transporter.

Nu har EU backat, rapporterade Carup tidigare idag. Efter påtryckningar från flera stora medlemsländer. Man lovar införa ett pristak på utsläppsrättigheterna. Det priset ska ligga omkring 500 kronor per ton utsläppt koldioxid.
– På det här sättet mildrar man alla protester. Det innebär ett pristak för alla fossila bränslen, även för uppvärmning, säger Ronny Svensson.

Ronny Svensson tror att EU:s omsvängning kan få en negativ effekt för Sveige.

Uppgifterna om EU:s reträtt kom ut i tyska medier på onsdagen efter att EU gått ut och informerat. Det här kommer att ge konsekvenser för hela unionen. Beräkningar som Carup gjort utifrån EU:s nya målpris för utsläppsrättigheter på 45 euro per ton CO2 tyder på att priset kan höjas med 1,20 kronor för en liter bensin och 1,40 kronor litern för diesel. Men experten tror på mer.
– Det kommer att ske en prishöjning. Med de här nivåerna skulle jag tro att den ligger på ungefär tre kronor litern, säger Ronny Svensson.

Regeringen har satsat hårt på låga bensinpriser. Höjningen inför valet är väldigt ovälkommen. Därför kommer våra makthavare försöka hitta en lösning för att inte skrämma väljarna.
– Regeringen och miljöminister Romina Pourmokhtari vill inte ha detta inför valet. Därför kommer man nog att reglera det med skatten för att inte få höjda bensinpriser. Men det är inte långsiktigt, statskassan förlorar för mycket pengar, säger Ronny Svensson.

Det får en negativ effekt för Sverige. Genom att subventionera utsläppsrättigheterna hamnar svenska skattepengar i EU:s ficka.
– På det här sättet hamnar de svenska skattepengarna i EU istället för i vår egen statskassa. Pengarna kommer att ligga i en fond som man sedan kan ansöka om medel från. Det handlar om projekt som skrotningspremier som till dem på landsbygden med låg inkomst, säger Ronny Svensson.

Den gröna omställningen drabbas av ett hårt bakslag. Om bensinpriset inte skenar för mycket. Då kommer Europeerna att behålla sina gamla bilar några ytterligare år. 
– Det här får till effekt att elektrifieringen skjuts fram. Biltillverkare som satsat på elbilar får negativa konkurrensvillkor. Samtidigt innebär det att de kinesiska elbilarna får det svårare att slå sig in på vår marknad.

EU har bestämt sig för att kapa koldioxidutsläppen. Nu måste man hitta ett annat sätt.
– Allt sammantaget innebär att vi kommer att få behålla bensin- och dieselbilarna längre. Däremot är utsläppsnivåerna bestämda. EU kommer bara att göra på något annat sätt, säger Ronny Svensson.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt