Europas mest pressade bilchef – nu talar han ut

Han är Europas mest pressade bilchef. Rattar två krisande biljättar – samtidigt. Nu talar Oliver Blume ut.
– Jag har alltid sagt: Min dubbla roll är inte tänkt att vara för evigt, säger han till tyska Autohaus

Han är Europas mäktigaste bilchef. Karriären började i Audis lackverkstad 1996. Tysken Oliver Blume är på en och samma gång vd för jätteföretagen Volkswagen AG och Porsche AG. En roll som på papperet kan verka övermänsklig. Porsche slåss mot en stor kris med fallande försäljning i Kina och tullar som äter upp vinsterna i USA. 
–  I Kina har lyxmarknaden kollapsat helt. Som ett resultat är en fjärdedel av Porsches tidigare totala volym inte längre tillgänglig, säger han till tyska Autohaus. 

Dubbelkommandot på Porsche och Volkswagen har fått kritik och blivit ifrågasatt i Tyskland. Men Blume viftar bort kritiken, men erkänner att han snart kan kliva av jobbet i Porsche.  
– Denna dubbla roll valdes medvetet. Denna konstellation ger oss enorma fördelar i omstruktureringen av Volkswagen-koncernen: att bära ansvar för teknik och processer inom ett företag, att vara djupt involverade i den operativa verksamheten där. Och dessutom att fatta rätt strategiska beslut på en högre nivå inom Volkswagen-koncernen.

Han är både chef för Porsche…
…och för hela Volkswagen-koncernen. Här syns Oliver Blume (t h) med VW:s märkes-vd Thomas Schäfer.

Situationen hos Volkswagen AG med bilmärken som VW, Audi, Skoda, Cupra och Seat är också ansträngd. Försäljningen går bra hos flera märken men konkurrensen är stenhård och de måste pressa kostnaderna. Under de närmaste fem åren ska 44 000 jobb försvinna hos Audi, Porsche och Volkswagen i Tyskland. Det är ett stålbad som sätter skräck i Tyskland. Ett land som byggt sin nationella självkänsla med öl, fotboll och robusta bilar. När kineserna och andra i världen nu istället vill ha moderna asiatiska bilar med häftiga finesser – då får tyskarna problem. 

Därför utesluter inte Oliver Blume ytterligare neddragningar. Allt beror på vilken utveckling som Volkswagen har de närmaste åren.
– Vi måste anpassa vår verksamhet efter verkligheten. Hittills har vi haft väldigt bra samarbete med facket och andra organisationer när vi gjort nödvändiga neddragningar för att överleva och bli starkare inför framtiden.

Han har tillsammans med andra höjdare inom den europeiska fordonsindustrin pressat EU-kommissionen att skrota avskaffandet av förbränningsmotorer till 2035. Enligt Oliver Blume måste Europa vara redo först. Sedan lovar han att Volkswagen och de andra biltillverkarna kommer att slå in på den elektriska vägen. 

Oliver Blume duckar också för de obekväma frågorna. Volkswagen har planer på att bygga elbilar i Spanien och Portugal. Den nyheten har skapat raseri i hemlandet. Volkswagen hör samman med uppsvinget efter kriget. Att de ska flytta utomlands skär i den tyska folksjälen.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt