Euro Ncap varnar för populär kinesisk elbil

Euro Ncap varnar för en populär kinesisk elbil efter att ha utvärderat förarhjälpssystem. Men även Volvo drabbas av minuspoäng.
– Dessa utvärderingar ger konsumenterna kritiska insikter, säger Adriano Palao Bernal, teknisk chef hos säkerhetsorganisationen Euro Ncap

Kinesernas elektriska SUV får en präktig känga. Det ansedda Euro NCAP har testat den tillsammans med fyra andra märken. BYD Atto 3 får bottenbetyg när det gäller körassistans och rekommenderas ej av testarna. Ja, det var rentav sämst i klassen på alla ämnen. Atto 3 hade svårt att känna igen trafikskyltar, märkte knappt av stillastående fordon och saknade även filbytesystem. BYD Atto 3 har under en enstaka månad varit Sveriges mest sålda elbil.

Det som testarna slog ner mest över var att bilen knappt reagerade på föraren. 
– För det första måste bilköpare som är intresserade av den här tekniken vara medvetna om att även den möjliggör en bekväm körupplevelse. Om den har brister under vissa förhållanden kan det uppstå risker vid felaktig användning, säger Adriano Palao Bernal. 

BYD Atto rekommenderas inte av Euro Ncap.
Euro Ncap använde uppblåsbara bilar i sitt test.
BMW i5 var bäst i test.

Vi svenskar fick oss också en liten skrapnagel i våra ingenjörshjärtan. Volvo EC40 nådde bara upp till betyg tre av fyra. Egentligen hittade testarna inget större fel, men de tyckte att den saknade några sofistikerade finesser som testets båda vinnare hade. 

Lite bättre än Volvo, men ändå med samma betyg kom Volkswagens ID.7. Den ansågs snäppet vassare än svensken.
– Nu under 2024 har bedömningen utvecklats och innehåller två huvuduppdateringar. Det är krav för förarövervakning, utvärdering av teknikens effektivitet att upptäcka om föraren drabbas av något oförutsett, eller om den som kör bara verkar disträ. Det här systemet ska hjälpa till att undvika krock, säger Adriano Palao Bernal. 

Bäst i klassen var Mercedes C-klass och BMW i5. Båda fick högsta betyg och deras förarassistanssystem ansågs vara nästan helt fullkomliga. Men testarna poängterade ändå att man inte ska lita blint på tekniken. 
LÄS MER: