EU tvärvänder – ska se över bensinförbud

EU planerar att förbjuda helt nya bensin- och dieselbilar från 2035. Men nu kommer uppgifter om att det målet redan i år ska granskas. Det öppnar för industrin att fortsätta tillverkningen längre.

Bensin- och dieselbilar ska enligt nuvarande plan fasas ut helt för nya bilar från och med år 2035. Men EU tidigarelägger nu granskningen av målet med ett år för att utvärdera om reglerna behöver justeras redan i år. Det uppger EU-källor för Reuters. Beslutet följer möten i Bryssel mellan EU:s ordförande Ursula von der Leyen och ledande biltillverkare.
– Vi har lyssnat på industrins oro och gett flexibilitet där det behövts. Vi vill kombinera klimatkrav med teknologineutralitet, skriver Von der Leyen på plattformen X.

Europeisk bilindustri har länge brottats med höga energipriser, sjunkande försäljning och brist på laddinfrastruktur. Målet om koldioxidfria bilar har hittills tolkats som slutet för nya bensin- och dieselbilar. Men eldrivna skåpbilar står i dag bara för 8,5 procent av marknaden, och hybridbilar för nästan 35 procent av personbilarna.
– Det finns en risk att framtidens karta för den globala bilindustrin ritas utan Europa, sa EU:s industrichef Stéphane Séjourné tidigare i år enligt Euronews.

Den tidigarelagda granskningen kan ge en mer flexibel väg framåt än den idag där man ska förbjuda bensin- och dieselbilar helt.

Plug-in hybrider växer snabbt, men tunga fordon ligger långt efter – endast 3,5 procent är eldrivna. Situationen är kritisk, och industrin har drivit på för en tidigare översyn i hopp om lättnader i kraven.
– Vi har levererat. Och vi fortsätter att göra det. Men regeringar och reglerare har inte satsat tillräckligt på laddinfrastruktur och nätförstärkningar, och incitamenten har varit ojämna, säger Sigrid de Vries, generaldirektör för europeiska lobbygruppen ACEA, till Euronews.

EU vill med översynen kombinera målet om minskade utsläpp med större flexibilitet för olika tekniker. Förslaget kan inkludera CO₂-neutrala bränslen som biobränslen, plug-in hybrider eller andra lösningar som gör att förbränningsmotorer kan fortsätta användas. En ny kategori för små elbilar planeras också, med lägre skatt och större bidrag till utsläppsminskning, skriver Reuters. Samtidigt säkrar industrin leveranser av batterier, halvledare och andra viktiga råvaror.

Ursula von der Leyen betonade också under fredagen industrins betydelse och Europas roll i framtiden:
– Vi vill att framtidens bilar – och bilarna i framtiden – ska tillverkas i Europa. Därför arbetar vi hand i hand med industrin för att göra detta till verklighet. I dag höll vi vårt tredje strategiska samtal med bilsektorn, och vår industriplan levererar redan resultat, skriver Von der Leyen på plattformen X.

Hon skriver att EU nyligen höll sitt tredje strategiska samtal med bilsektorn och att industriplanen redan ger resultat. EU arbetar för att skydda europeiska företag mot oschysst konkurrens, förbättra tillgången på viktiga råvaror och stödja arbetstagare med ny kompetens.

Hon underströk att när teknologin förändrar mobiliteten och geopolitiken omformar den globala konkurrensen, finns det inget utrymme för “business as usual”.
– Tillsammans ska vi se till att Europa behåller ledningen inom bilinnovation.

Den tidigarelagda granskningen kan ge en mer flexibel väg framåt, där olika drivlinor samexisterar och små elbilar får större betydelse i omställningen. Diskussionen om förbudet mot nya bensin- och dieselbilar dominerade nyligen öppningen av bilmässan IAA Mobility i München och väntas bli avgörande för Europas bilindustri de kommande åren.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt