EU tillåter vätgasbilar – efter bensinförbudet

Bilar som bara släpper ut vattenånga har hittills haft svårt att slå igenom. Men nu kan det ändras. När EU stoppar försäljningen av bensin- och dieselbilar kan vätgasbilarna bli stora vinnare.

Bilar som bara släpper ut vattenånga har hittills haft svårt att slå igenom. EU stoppar försäljningen av bensin- och dieselbilar från 2035 kan vätgasbilarna bli stora vinnare. Men nu kan framtiden tillhöra dem som satsat tidigt på tekniken.

EU:s beslut om att förbjuda nya bensin- och dieselbilar från 2035 skakar om hela bilbranschen. Det gäller alla nya bilar som säljs i unionen och är en del av EU:s klimatmål, som Carup skrivit om tidigare. Gamla bilar får fortsätta rulla som vanligt. Men efter 2035 kommer inga nya bilar med förbränningsmotor kunna registreras. Och förbudet gäller även hybrider och plug-in-hybrider.

BMW satsar hårt på att utveckla nya vätgasbilar som ska gå i produktion om ett par år. När bensin- och dieselbilar förbjuds förblir de tillåtna, så länge de tankas med fossilfritt framställd vätgas.
Toyota tror starkt på att vätgasbilar kommer ersätta dieselbilar – och snart finns det kanske inget val när EU förbjuder bensin- och dieselbilar från 2035.

Beslutet öppnar för alternativa drivlinor som vätgasbilar som får fortsätta säljas. För motorindustrin kan det bli ett jättelyft, särskilt för de som redan satsat på vätgas som framtidens drivmedel.
– Tillverkarna arbetar på bilar med över 600 km räckvidd och infrastrukturen byggs ut för både el och vätgas, säger EU-parlamentarikern Jan Huitema.

Två av de stora aktörerna som redan satsat på vätgas är BMW och Toyota. BMWs nya vätgas-SUV iX5 Hydrogen börjar tillverkas 2028 och blir märkets första serieproducerade vätgasbil. Den drivs av en avancerad bränslecell utvecklad tillsammans med Toyota. Den ska ge längre räckvidd, högre kraft och bättre effektivitet än tidigare generationer.

Toyota å sin sida har länge trott på vätgas som framtidens drivmedel trots att tekniken hittills inte tagit fart. Toyota har tidigare sagt att de är säkra på att vätgas kommer ersätta diesel. De tror att vätgas kan ta över mellan 2030 och 2035 – när infrastrukturen blivit bättre och tekniken mer prisvärd och bekväm.
– Vätgas är ren, har bra räckvidd och kommer att bli ett bättre alternativ än både diesel och bensin, säger Sean Hanley, vice vd för Toyota Australien.

Vätgasbilar fungerar genom att omvandla vätgas och syre direkt till elektricitet i en bränslecell, som driver bilens elmotor och lagrar energi i ett mindre batteri. Det enda som släpps ut är vattenånga. Räckvidden är nästan lika bra som hos en bil med förbränningsmotor och tankningen tar bara några minuter. Huvudproblemet idag är bristen på tankstationer, men BMW och Toyota arbetar i nätverk som ska bygga fler vätgasmackar.

Skeptiker menar DOCK att vätgas inte är lika energieffektivt som rena elbilar. BMW ser däremot tekniken som en viktig pusselbit för framtidens energisystem. Den kan lagra överskottsenergi från sol och vind och balansera elnätet när produktionen varierar.

Men EU:s beslut kan alltså bli en superchans för biltillverkare som satsat tidigt på vätgas. När bensinen lämnar marknaden kan BMW, Toyota och andra som satsat på vätgas bli stora vinnare. Och framtidens bilvärld kan se helt annorlunda ut om bara några år.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt