EU-svensken: Chocktull på elbilar från Kina

Den före detta handelskommissionären Cecilia Malmström är säker på att EU kommer att gå hårt åt Kina. Trots att kinesiska biltillverkare kan få en nyckelroll i omställningen till el, är man mån om den inhemska industrin.
– Jag tror att EU-kommissionen kommer landa i att föreslå tullar, men jag hoppas att det blir begränsat.

Billiga elbilar från Kina korsar de sju haven i en takt som aldrig förr. De flesta med riktning rakt in i EU:s ambitiösa klimatomställningsplaner. I centrum finner vi exempelvis kinesiska elbilstillverkaren BYD, som trappat upp sin export rejält den senaste tiden. 

I USA har man varit tydliga. President Joe Biden har beslutat att införa hundraprocentiga tullar på kinesiska fordon. Om omställningen till el ska genomföras så ska det göras med amerikansk industri och inte med kinesiska bilar, även om det med största sannolikhet kommer att ta längre tid. Enligt den före detta handelskommissionären Cecilia Malmström är det inte en fråga om EU kommer att införa tullar, snarare i vilken utsträckning. 

– Det är en ganska stor skillnad mellan EU och USA i hur man ser på Kina. Men EU har också blivit tuffare och mer amerikanskt i sin inställning. Det gäller särskilt efter pandemin, säger Cecilia Malmström i en intervju med DN.

Fordonsindustrin i EU sysselsätter i dag omkring fyra miljoner människor men har svårt att konkurrera med den statligt subventionerade elbilstillverkningen i Kina. Tempot är högre, kostnaderna är lägre, slutprodukten är billigare och landet sitter på alla de nödvändiga naturtillgångar som krävs för att leda utvecklingen framåt. 

– Det finns de som säger att EU inte agerade när Kina tog över solpanelsmarknaden, och nu har vi ingen solcellsindustri i Europa. Nej, men å andra sidan har vi väldigt mycket billiga solpaneler, säger Cecilia Malmström.

Men bilindustrin är inte som solpaneler. Utöver jobben, den tekniska utvecklingen och industrins omsättning i sin helhet, finns även mjuka värden som tradition och lokalpatriotism, ofta i direkt anslutning till bilindustrin. Värden som är värda att ha i åtanke när EU nu ska besluta ifall höga tullar på kinesiska bilar är rätt väg att gå. 

– Det där är en jättesvår fråga. I dag finns inte tillräckligt med elbilar i EU och egentligen tycker jag att man ska använda tullar mycket, mycket sparsamt. Men det är uppenbart att Kina dumpar sin överproduktion i Europa och sponsrar de här företagen på ett sätt som inte är tillåtet, säger Cecilia Malmström.

Ett alternativ är att subventionera den inhemska industrin likt den kinesiska modellen. Enligt Cecilia Malmström skulle det kunna vara ett alternativ och det lutar åt det hållet. Samtidigt kan det vara skadligt för den egna trovärdigheten när vi samtidigt säger till kineserna att de inte får subventionera sina egna företag. Det finns också en risk att de rikare länderna kan ösa ut grön teknik, samtidigt som fattiga länder inte får tillgång till den, menar hon. 
LÄS MER: