Syn- och läkartest för fler som har körkort

Nya EU-kravet: Läkarundersökning och syntest vid körkortsförnyelse. De här drabbas.
– Detta är EU-kommissionens minimikrav, säger Ted Snölilja, utredare på Transportstyrelsens körkortsenhet.

EU-kommissionen kräver läkarintyg och syntest vid körkortsförnyelse för fler körkortsinnehavare. Nu har det fjärde körkortsdirektivet blivit klubbat
– Det gäller för alla som ska köra buss eller lastbil. Tidigare fanns det för de som fyllt 45 år, nu kommer det att bli oavsett ålder. Detta är EU-kommissionens minimikrav, sedan är det upp till Sveriges regering och riksdag om vi vill gå längre, säger Ted Snölilja. 

Det nya kravet gäller alla som har C-körkort eller högre behörighet (behörigheterna C, CE, C1, C1E, D, D1, DE eller D1E). När körkortet förnyas ska det göras en läkarundersökning och ett syntest om några år. EU-kommissionen vill skärpa kraven för att förnya körkort. Från början ville de kräva läkarintyg för alla. Det mötte motstånd från en rad länder. 
– I det ursprungliga förslaget fanns det också med att läkarintyg även skulle behövas för förnyelse av B-körkort. Det finns i vissa länder inom EU, men det kravet har man tagit bort. Istället förlitar man sig på att länderna har andra mekanismer som garanterar medicinsk lämplighet. 

Snart kommer fler svenska körkortsinnehavare behöva läkarintyg och syntest när de förnyar körkortet.

I Sverige har vi ett system som Transportstyrelsen förlitar sig på. Enligt trafikförordningen ska läkare anmäla patienter om det finns risk att de inte kan köra bil på ett säkert sätt.
– I Sverige har vi då läkares anmälningsplikt som fungerar som en garant för detta, säger Ted Snölilja.

Sverige kan gå längre än EU kräver. Om våra folkvalda vill kan de införa flera olika krav vid körkortsförnyelse. Det gäller både för tyngre trafik och de vanliga B-körkorten.
– Som sagt är det nu upp till regering och riksdag för att det ska bli en lag. EU har ställt minimikrav, sedan kan Sverige bestämma om vi ska gå längre. Då kan till exempel syntest vara ett sådant exempel som har förts fram.

Det finns starka krafter i samhället för att införa syntest vid körkortsförnyelse. Just nu pågår Synbesiktningen. Det är ett samarbetsprojekt mellan Bilprovningen och Synsam. Enligt deras tidigare undersökningar befinner sig många svenska bilförare i riskzonen.
– Att över 600 000 bilister inte längre klarar Transportstyrelsens synkrav för körkort borde vara ett tydligt argument för att införa ett lagstadgat krav på syntest vid körkortsförnyelse, säger Awet Tesfamariam på Synoptik.

Från politiskt håll har det förts fram krav på syntester. Både Moderater och Kristdemokrater har motionerat i riksdagen om att införa syntester. De får stöd från bland andra besiktningsbranschen.
– Nu kommer det säkert att bli en diskussion i trafikutskottet. De kommer att föra frågan med ansvarig minister. Jag skrev en motion för att jag tyckte det fanns en anledning att titta på frågan, säger Magnus Resare (M).

Han utesluter inte att frågan om syntest kan komma upp i riksdagen.
– Det pågår en ständig politisk diskussion och nu med det nya EU-beslutet kommer det säkert att komma upp på tal igen, säger Magnus Resare.  

Det finns inget vetenskapligt stöd för att införa syntester. Jan Andersson är professor vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI). Han förfäktar alla krav på syntester.  
– Det finns inget stöd i forskningen för syntest. Därför blir det heller inte motiverat med sådana. Istället skulle vi då ha körtester istället, det vore mer relevant, säger Jan Andersson.  
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt