EU-parlamentet är överens. Snart blir det digitala körkort. De ska börja gälla i alla medlemsländer.
– Tanken är att man ska ha en digital plånbok med identitetshandlingar, säger Ted Snölilja på Transportstyrelsen.
Parlamentet hade en rekordmangling natten till tisdagen. Till slut klockan halv två kom förhandlarna överens om det fjärde körkortsdirektivet inom unionen. Den största förändringen blir digitala körkort. Senast 2030 ska alla länder inför det här. De ska finnas i den digitala plånbok som alla EU-medborgare ska ha med sig.
– Tanken är att man ska ha en digital plånbok med identitetshandlingar. De ska ligga som en app i telefonen och man ska kunna använda dem lättare än de traditionella handlingarna, säger Ted Snölilja på Transportstyrelsen.

Ordförandelandet Polen firade framgången. De tog över klubban efter Ungern den första januari. Det som ungrarna misslyckades med, nådde polackerna en framgång.
– Dessa reviderade regler om körkort är ett utmärkt exempel på hur utbredd digitaliseringen är i européernas liv. Tack vare denna uppdatering kommer reglerna om och utfärdande av körkort att bli smartare, mer inkluderande och helt anpassade till vårt digitala samhälle, samtidigt som de säkerställer en viktig positiv inverkan på EU:s trafiksäkerhet.Dariusz Klimczak, Polens infrastrukturminister.
Nu kommer ansvaret att läggas ut på respektive medlemsländernas motsvarighet till Transportstyrelsen för att genomföra beslutet. Senast 2030 ska vi ha körkortet i mobiltelefonen. Däremot försvinner inte det gamla plastkortet direkt. De som fortfarande önskar ett sådant kan få det utskrivet.
– När det är klubbat så tror jag att alla länder kommer att få flera år på sig att genomföra detta. Men vilken ambitionsnivå vi kommer att ha i Sverige, det vet jag inte, säger Ted Snölilja.
Samtidigt tog EU-parlamentet beslut om sänkt körkortsålder i unionen och höjd hastighetsgräns för A-traktorer. Om fem år kommer 17-åringar att kunna ta körkort. Men det sker på villkor att de har med sig en person som är 21 år fyllda och har haft sitt körkort i minst två år. Det här förslaget har kritiserats av bland andra Sveriges Trafikskolor.
– Vi får det sämsta av två världar, barn med körkort som dessutom inte har någon utbildning. I de andra EU-länderna finns det krav på att man ska gå på körskola, men det har vi inte i Sverige, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg, rektor på trafiklärarutbildningen.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.