Ferrari Enzo är en bil känd världen över, men dess formgivare, Kiyoyuki Okuyama, är mer av en doldis. När japanen körde sin egendesignade superbil stoppades han av polisen efter att ha kört 120 km/h på en 40-väg.
– Behövde kyla ned motorn, var hans försvar.
Den första icke-italienaren som designat en Ferrari i modern tid spikades av polisen när han körde sin Enzo, en bil som han själv designat. Den japanska industridesignern Kiyoyuki Okuyama har genom åren designat flera ikoniska bilar. Kiyoyuki Okuyama jobbade bland annat på GM och Porsche innan han tog över som designchef på Pininfarina 1995. Det var när Okuyama körde på en bergväg i 128 km/h där den högsta tillåtna hastigheten är 40 km/h som han plötsligt blev tagen för fortkörning.
Senare i rättegång erkände Okuyama brottet men menade att han “ville exponera motorn i den friska luften för att han behövde kyla ner den”, enligt hans advokat. Enzo-designern sa också att han var full av ånger och skam. Han lovar att det aldrig kommer att hända igen och att han är djupt ångerfull.
Domaren beslutade sig för – samtidigt som han insåg faran med den höga hastigheten – att döma Okuyama till fyra månaders villkorlig fängelsedom. En anledning till att domen blev villkorlig var att Kiyoyuki Okuyama erkände sitt ansvar och att han var ångerfull. Hade domaren haft lite humor hade han kunnat tipsa Okuyama att ta mer hänsyn till kyla i sin nästa design. Åklagaren hade yrkat på fyra månaders fängelse.
Förutom att ha designat Ferrari Enzo är den 64-årige designern känd för bland annat första generationens Honda NSX och Ferrari 599 GTB. Han var även med i designutvecklingen av Porsche 911 996 och den första Porsche Boxster. I Japan har han arbetat på E7 Shinkansen-tågen och på de superlyxiga sovvagnarna på järnvägslinjen Train Suite Shiki Shima.
Bortsett från Japans höghastighetståg, är landet inte direkt kända för att köra snabbt. De flesta landsvägar i Japan är begränsade till 40 km/h, bland annat på grund av en nationell lag som gör det mycket dyrt att sätta högre hastighetsgränser. Dessutom brukar straffen för fortkörning tas på fullaste allvar och ge höga straff.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]