Enorma skillnader i värdeminskning på fem år gamla bilar. Carups granskning avslöjar bilarna som knappt minskat i värde. Men den som valde fel bil kan ha förlorat 233 000 kronor.
Att köpa ny bil är nästan alltid förenat med ett rejält värdetapp. Men alla modeller rasar inte lika snabbt. Vissa bilar håller emot betydligt bättre – även fem år efter första registreringen. Skillnaderna kan vara större än många tror. En populär laddhybrid som såldes i stora volymer 2020 har i dag tappat över halva sitt nypris.
Men den som valde rätt bil kan ha gjort en riktigt bra affär. Toyotas fyrhjulsdrivna hybridversion av RAV4 visar sig ha hållit värdet bäst av tio populära fem år gamla bilar. Den har bara tappat 43 000 kronor i värde på fem år. Men den som byter in den får räkna med att bilhandlaren vill betala lite mindre än så, när de tagit sin marginal.

Även dieselmodeller från Volvo har hållit värdet väldigt bra. Den som köpte en Volvo XC40 D3 för fem år sedan har bara tappat 19 procent av bilens värde. Modellen är attraktiv på begagnatmarknaden och Volvo har slutat tillverka dieselmotor. Även Volvo V60 D4 AWD har varit en bättre affär än många andra bilar.
Vi har gått igenom de tio mest populära bilarna som köptes nya 2020 och jämfört vad de kostade då med vad motsvarande bilar säljs för i dag. Dels har vi tittat på de absolut billigaste exemplaren på andrahandsmarknaden, dels på bilar som rullat högst 10 000 mil – vilket motsvarar en körning på cirka 2 000 mil per år. Resultatet visar enorma skillnader. Vissa modeller har tappat över halva sitt nypris. Andra har klarat sig betydligt bättre och i några fall är värdeminskningen oväntat låg.

Volvo V60 D4 AWD Momentum, diesel – 29 procent
Volvo V60 har länge varit ett tryggt val för svenska bilköpare. Det var också den mest sålda bilen 2020. Kombinationen av dieselmotor, fyrhjulsdrift och rymligt kombiutförande har gjort den till en vardagsbil för både familjer och pendlare. När bilen var ny 2020 låg listpriset på 373 900 kronor i grundutförande. I dag går det att hitta riktigt lågt prissatta exemplar – den allra billigaste ligger runt 164 000 kronor. Men då har bilen också gått hela 27 500 mil.
Blickar man i stället mot bilar som haft ett mer normalt liv, alltså maximalt 2 000 mil per år, kostar den billigaste omkring 264 000 kronor. Det innebär att värdet minskat med cirka 110 000 kronor, eller ungefär 29 procent.

Volvo XC60 T8 AWD, laddhybrid – 42 procent
XC60 är Volvos mest sålda suv och har blivit något av en modern klassiker. I T6-utförande handlar det dessutom om en laddhybrid med fyrhjulsdrift och hög prestanda. Nypriset 2020 låg på 591 800 kronor kronor. På andrahandsmarknaden finns XC60 T6 för betydligt mindre pengar. För runt 269 000 kronor kan du köpa en men då är mätaren uppe i nästan 20 000 mil.
Om man rensar bort de hårdast körda bilarna och i stället tittar på den billigaste som gått under 10 000 mil hamnar priset på cirka 339 000 kronor. Det motsvarar en värdeminskning på runt 252 800 kronor, eller cirka 42 procent.

Volvo XC40 D3, diesel -19 procent
XC40 blev snabbt en försäljningssuccé när den lanserades och har varit särskilt populär i dieselversion. För många var den ett mer lättkört alternativ till större XC60. När den var ny kostade XC40 D3 339 000 kronor. I dag finns bilar från cirka 209 900 kronor.
Men det är först när man tittar på exemplar med rimlig körsträcka som bilden klarnar. Den billigaste bilen som gått under 10 000 mil ligger på cirka 274 800 kronor. Det innebär att värdet bara sjunkit med runt 64 000 kronor – en värdeminskning på knappt 19 procent, vilket är lägst i hela listan.

Volkswagen Golf GTE, laddhybrid -55 procent
Golf GTE har varit ett vanligt inslag på svenska vägar, inte minst som laddhybrid i tjänstebilssegmentet. Den kombinerar klassisk Golf-storlek med möjlighet att köra på el. Nypriset 2020 låg på 422 900 kronor. På begagnatmarknaden i dag börjar priserna runt 189 500 kronor.
Det billigaste exemplaret har gått strax över 10 000 mil, vilket ger en värdeminskning på cirka 233 000 kronor – motsvarande ungefär 55 procent. Det gör Golf GTE till en av modellerna som tappat mest i värde i jämförelsen.

Volkswagen Passat laddhybrid -52 procent
Passat laddhybrid var länge ett självklart val som tjänstebil. Med stort bagageutrymme och elektrisk räckvidd passade den många pendlare. Listpriset 2020 låg på 448 500 kronor. I dag finns bilar för cirka 173 500 kronor, men då har de ofta gått långt – i detta fall närmare 15 000 mil.
Ser man i stället till den billigaste bilen som hållit sig under 10 000 mil kostar den omkring 215 000 kronor. Det innebär en värdeminskning på cirka 233 500 kronor, eller runt 52 procent.

Kia Niro laddhybrid -45 procent
Kia Niro blev snabbt en storsäljare bland laddhybrider, mycket tack vare låg förbrukning och en relativt låg prislapp som ny. Nypriset låg på 334 900 kronor. Den billigaste bilen på marknaden i dag kostar runt 105 000 kronor – men då har den också rullat hela 38 000 mil.
Om man i stället utgår från bilar som körts mer normalt hamnar den billigaste under 10 000 mil på cirka 183 900 kronor. Det ger en värdeminskning på ungefär 151 000 kronor, eller 45 procent.

Volvo V90 D4 AWD, diesel -39 procent
V90 är Volvos största kombi och har ofta använts för långa resor. Inscription-versionen innebär dessutom en högre utrustningsnivå. Som ny 2020 kostade bilen runt 420 000 kronor i enklare utförande. I dag finns extremt billiga exemplar – ner mot 99 000 kronor – men då handlar det om bilar som gått upp mot 50 000 mil.
Den billigaste bilen med normal körsträcka, under 10 000 mil, kostar cirka 254 900 kronor. Det innebär att värdet minskat med runt 165 000 kronor, motsvarande cirka 39 procent.

Kia Ceed plug-in hybrid, bensin -47 procent
Ceed laddhybrid är ett mer kompakt alternativ i laddhybridklassen och har lockat köpare som velat hålla nere inköpskostnaden. Nypriset låg på 339 900 kronor. I dag finns bilar för cirka 129 900 kronor, men då har de gått nästan 23 000 mil.
Den billigaste bilen som inte rullat mer än 10 000 mil kostar omkring 179 900 kronor. Det innebär en värdeminskning på cirka 160 000 kronor, eller ungefär 47 procent.

Toyota RAV4 Hybrid AWD-i, bensinhybrid -12 procent
RAV4:s fullhybrid har rykte om sig att vara både driftsäker och eftertraktad, särskilt i fyrhjulsdrivet utförande. Nypriset 2020 låg på 343 000 kronor.
Den billigaste hybriden med normal körning, under 10 000 mil, kostar runt 300 000 kronor. Det motsvarar en värdeminskning på 43 000 kronor, eller endast 12 procent.

Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion, bensin -30 procent
Tiguan är Volkswagens mellanstora suv och har varit populär bland köpare som velat ha bensinmotor och fyrhjulsdrift. När den var ny 2020 låg priset på 348 700 kronor. I dag finns bilar för cirka 194 900 kronor, men då har de gått närmare 17 000 mil.
Den billigaste bilen som hållit sig under 10 000 mil kostar omkring 244 800 kronor. Det innebär att värdet minskat med cirka 104 000 kronor, motsvarande runt 30 procent.
Bilarna från 2020 som håller värdet bäst och sämst
| Bil (2020) | Drivlina | Nypris (kr) | Pris i dag under 10 000 mil (kr) | Värde-minskning (kr) | Värde- minskning (%) |
| Toyota RAV4 Hybrid AWD-i | Bensinhybrid (fullhybrid) | 343 000 | 300 000 | 43 000 | 12 % |
| Volvo XC40 D3 | Diesel | 339 000 | 274 800 | 64 200 | 19 % |
| Volvo V60 D4 AWD | Diesel | 373 900 | 264 000 | 109 900 | 29 % |
| Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion | Bensin | 348 700 | 244 800 | 103 900 | 30 % |
| Volvo XC60 T8 AWD | Laddhybrid | 591 800 | 339 000 | 252 800 | 42 % |
| Kia Niro laddhybrid | Laddhybrid | 334 900 | 183 900 | 151 000 | 45 % |
| Volvo V90 D4 AWD | Diesel | 419 900 | 254 900 | 165 000 | 39 % |
| Kia Ceed plug-in hybrid | Laddhybrid | 339 900 | 179 900 | 160 000 | 47 % |
| Volkswagen Passat laddhybrid | Laddhybrid | 448 500 | 215 000 | 233 500 | 52 % |
| Volkswagen Golf GTE* | Laddhybrid | 422 900 | 189 500* | 233 400 | 55 % |
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















