Enorma jobbet för att rädda elbilsbatteri efter krock

Kända verkstaden EV Clinic avslöjar hur svårt det är att rädda BMW:s elbilsbatterier efter en krock. Batteriet har fyra pyrosäkringar som löser ut när bilen kraschar.  

På Carup har vi tidigare skrivit om den kroatiska verkstaden EV Clinic som är experter på elbilar. De har tidigare kritiserat laddhybrider, och för ungefär ett år sedan fick kroaterna stor uppmärksamhet när de lyckades hitta felet på Hansjörg von Gemmingens Tesla som rullat över 210 000 mil. Nu avslöjar verkstaden hur komplex den process som krävs för att rädda ett elbilsbatteri från en krockad BMW är.

Den största anledningen till att batteriet är besvärligt att rädda har med dess säkerhet att göra. Så gott som alla elbilar har en pyrosäkring som går när elbilens krockkuddar utlöses. När denna säkring går kopplas batteriet ur helt.

Bilder: EV Clinic

Men i en BMW är denna process mer komplex än vanligt, hävdar kroaterna. Anledningen till detta är att BMW:s batteri har fyra pyrosäkringar som alla går av samtidigt. En är ansluten till 12-voltsbatteriet, och tre är anslutna till huvudbatteriet.

BMW har dessutom designat batteriet så att pyrosäkringarna i stort sett är omöjliga att byta ut separat. I stället måste alla batteristyrningsmoduler bytas ut tillsammans, något som kan kosta uppemot 20 000 kronor och ta 20 timmars arbete, enligt EV Clinic.

Dessutom kan inga begagnade komponenter användas för att få igång batteriet igen. Det krävs dessutom originalutrustning från BMW för att aktivera modulerna, vilket kostar runt 270 000 kronor. Enligt kroaterna kan samma typ av reparation fixas på en timme för en Tesla för ett pris av cirka 1 000 kronor.

På kroaternas verkstad var det en tidigare BMW-mekaniker som fick reparera batteriet. Men samtidigt krävdes en BMW-verkstad för att kunna aktivera de sista modulerna för att få igång batteriet helt och hållet.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt