Enorma EU-böter hotar Scania och Volvo: ”Absurt”

Om fyra år ska mer än var tredje ny lastbil i EU gå på el. Misslyckas tillverkarna väntar miljardböter vilket kan slå hårt mot både Scania och Volvo.
– Det känns absurt och orättvist, säger Scanias vd Christian Levin till DN.

Totalt har 3 666 tunga lastbilar registrerats i Sverige hittills i år. Men bara 261 av dem går på el. Volvo leder med 118 registreringar, medan Scania ligger tätt efter med 92. I Sverige är den elektriska andelen 7 procent, i hela EU ligger det på 3,6 procent. Men det är långt ifrån tillräckligt enligt EU:s nya klimatmål. Från år 2030 måste mellan 34 och 40 procent av alla nya tunga lastbilar vara elektriska, annars väntar dryga straffböter för tillverkarna.

Ekvationen med EU:s krav ser ut att vara omöjlig trots att försäljningen ökar. En årlig ökning på över 50 procent för de elektriska lastbilarna krävs om EU:s mål ska bli verklighet.
– EU:s lag betyder att vi i praktiken måste sälja mellan 34 och 40 procent ellastbilar 2030 annars riskerar vi enorma böter. Där ligger vi långt efter målen, säger Scanias vd Christian Levin till Dagens Nyheter.

Volvo har sålt 118 tunga ellastbilar hittills i år.

Han menar att kraven är orimliga eftersom förutsättningarna för eldrift ännu inte finns på plats. Enligt honom handlar det inte om ovilja från tillverkarna, utan om att marknaden inte är redo.
– Det känns absurt och orättvist. Vi har gjort mångmiljardinvesteringar, men politikerna måste steppa upp med bland annat laddinfrastruktur. Skapar man inte förutsättningar i marknaden så drabbas vi av böter. Det där är ju helt absurt, säger Levin.

Scania som ingår i Volkswagenägda Traton-gruppen har haft en tuff vår. Bolaget var starkt beroende av Northvolt som gick i konkurs tidigare i år och hade egna tekniker på plats i Skellefteå för att stötta batteriproduktionen. Efter konkursen tvingades Scania snabbt byta leverantör och vände sig till kinesiska CATL, världens största batteritillverkare.

Nu för bolaget även samtal med amerikanska Lyten, som tagit över Northvolts anläggning i Skellefteå och planerar att återstarta produktionen. Men det är för tidigt för att säga något säger Levin. Trots osäkerheten på batterisidan har Scania börjat se tecken på återhämtning. Orderingången ökade med 20 procent under det senaste kvartalet, även om försäljningen totalt sett minskat och rörelseresultatet fallit med drygt 25 procent, skriver DN.

Christian Levin, vd på Scania.

Men vägen mot elektrifieringen är fortfarande lång. Levin menar att det i dag helt enkelt inte är lönsamt för åkare att köpa ellastbilar och att ansvaret inte bara ligger på tillverkarna.
– Politikerna måste steppa upp med bland annat laddinfrastruktur. Skapar man inte förutsättningar i marknaden så drabbas vi av böter. Det där är ju helt absurt, säger han.

Om inget förändras snabbt riskerar både Scania och Volvo att stå inför ett tufft val: investera ännu mer i eldrift eller betala miljardböter till EU. Och med bara sju procent eldrivna lastbilar på vägarna i dag är det en uppförsbacke som branschen knappast hinner köra ikapp på fyra år.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt